AIDC BLOG: Mengenali modus operandi politik “demokratik” NED

Thursday, October 9, 2008

Mengenali modus operandi politik “demokratik” NED

Anwar Ibrahim (gambar kecil bawah, kanan) dalam program forum meja bulat CIPE pada 28 Mac 2007. CIPE adalah cabang kepada NED. Anwar dilantik Ahli jawatankuasa panelis NED. Rencana ini sangat menarik untuk dibaca untuk memahami peranan NED dan kaitannya dengan Anwar Ibrahim. Sumber foto klik di sini dan di sini


Mengenali modus operandi politik “demokratik” NED


Oleh Thierry Meyssan

Dalam ucapannya dalam Kesatuan Amerika Syarikat (State of the Union) 2004, Presiden Bush telah mengumumkan niatnya untuk menggandakan perbelanjaan untuk National Endowment for Democracy (NED).

Organisasi ini telah ditubuhkan oleh Ronald Reagan untuk meluaskan aktiviti rahsia CIA dengan menyediakan tajaan kewangan dan mengawal kesatuan sekerja, persatuan dan parti-parti politik. NED berbangga kerana telah mendesak dan memanipulasi kesatuan sekerja Poland (Solidarnosc), Charter 77 dan banyak lagi kumpulan lain.

Di bawah arahan Jabatan Negara Amerika Syarikat (AS) dan berhubung kait dengan Parti Republikan dan Demokratik, bersama Lembaga Pemegang Amanah dan kesatuan sekerja, NED telah bertemu dengan ramai individu dan institusi “penggerak” di seluruh dunia, termasuk di Perancis.

Vin Weber (Yahudi), pengerusi NED sedang mendengar ucapan Presiden Bush mengenai peranan NED terhadap luar negara


Semasa ucapan terakhirnya di Kesatuan Amerika Syarikat, pada 20 Januari 2004, Presiden Bush telah mengumumkan niatnya untuk menggandakan perbelanjaan untuk National Endowment for Democracy (NED) dan ianya merupakan “peranan terbarunya dalam menumpukan galakan terhadap pilihan raya yang bebas, pertukaran bebas, kebebasan media dan kebebasan kesatuan sekerja di Timur Tengah”.

Untuk Rumah Putih (White House) , kesemuanya merupakan pelengkap kepada tindakan ketenteraannya di beberapa wilayah bersama dengan meningkatkan campur tangan dalam hubungan dalam negeri di beberapa buah negara.

Pada awal 1980-an, Presiden Ronald Reagan melabelkan Kesatuan Soviet sebagai “Empayar Kejahatan” dan memikirkan langkah-langkah baru untuk menentangnya. Kemudian, usaha yang mempunyai cita-cita yang tinggi untuk menyahstabilkannya dengan pergerakan “masyarakat awam” telah dimasukkan ke dalam “kekangan” ketenteraan dan diplomatik.

Selepas aktiviti rahsia CIA didedahkan oleh beberapa siri Suruhanjaya Siasatan dan dikutuk oleh pendapat awam, National Security Council(Majlis Keselamatan Negara) mengambil keputusan untuk meneruskan tugasnya dengan cara yang kurang kotor dan menggunakan nama lain. Yang paling penting, struktur yang baru perlu dilindungi dari peralihan politik melalui satu arahan yang melibatkan kerjasama antara dua parti politik.


Secara rasminya ditubuhkan pada 6 November 1982, National Endowment for Democracy (NED) mempunyai status yang sah dari sudut undang-undang sebagai sebuah organisasi yang tidak berlandaskan keuntungan. Bagaimanapun, perbelanjaannya diluluskan oleh Kongres sebagai sebahagian daripada peruntukan Jabatan Negara AS untuk US Agency for International Development (USAID).

Penaja utama NED : United States Agency for International Development (USAID). Ditubuhkan pada 1961 oleh Presiden Amerika John F. Kennedy. Menurut Jane Perlez dalam New York Times (August 2006) Presiden Bush telah menambahkan peruntukan kepada USAID untuk mewujudkan "Moderate Muslim" di seluruh dunia Islam seperti Pakistan, Afghanistan, Egypt, Iraq dan Indonesia . Klik di sini


Penaja NED - The Smith Richardson Foundation (SRF). SRF juga menaja Center for Strategic and International Studies, American Enterprise Institute (AEI); Paul H. Nitze School of Advanced International Studies (SAIS) di Universiti Johns Hopkins; Brookings Institution; RAND Corporation; Hudson Institute, National Institute for Public Policy ; Urban Institute; Freedom House; Inc. dan Council on Foreign Relations. Klik di sini


Penaja NED - The John M. Olin Foundation - Yayasan ini juga turut menaja 15 buah universiti termasuk Georgetown, George Mason dan Stanford. Juga menaja 15 badan pemikir Amerika termasuk, Heritage Foundation; American Enterprise Institute (AEI); Hudson Institute; Council on Foreign Relations (CFR); Foreign Policy Research Institute; Brookings Institution; Woodrow Wilson International Center for Scholars dan Cato Institute; Project for the New American Century (PNAC). Senarai penuh tajaan yayasan ini klik di sini.


Penaja NED : Lynde and Harry Bradley Foundation. Yayasan ini turut menaja The American Enterprise Institute (AEI); The Foreign Policy Research Institute (FPRI) and Middle East Forum; The Institute on Religion and Democracy; Project for the New American Century (PNAC); Heritage Foundation; The Council on Foreign Relations (CFR); Hoover Institution ; Hudson Institute. Senarai penuh klik di sini



Dalam menjadikannya kelihatan seperti sebuah organisasi persendirian, NED juga menerima sumbangan daripada tiga persatuan, pada masa yang sama, secara tidak langsung dibiayai oleh kontrak persekutuan iaitu Smith Richardson Foundation (Yayasan Richardson Foundation), John M. Olin Foundation (Yayasan John M. Olin) dan Lynde and Harry Bradley Foundation (Yayasan Lynde dan Harry Bradley).

Kebanyakan tokoh-tokoh yang terlibat dalam tindakan rahsia CIA, dalam beberapa sudut, telah menjadi ahli Majlis Pentadbiran NED atau Lembaga Pengarah : Antaranya adalah Otto Reich, John Negroponte, Henry Cisneros atau Elliot Abrams.

Pada masa ini, ianya dipengerusikan oleh Vin Weber (Yahudi), bekas ahli Kongres Republikan daripada negeri Minnesota,pengasas "ultrakonservatif" Persatuan Empower America dan terlibat dalam mengutip sumbangan untuk kempen presiden bagi George W. Bush pada tahun 2000.

Pengarah Eksekutifnya, adalah Carl Geshman (Yahudi), merupakan bekas pengikut fahaman Trotskyite telah menjadi individu yang bertanggungjawab kepada Sosial Demokrat AS dan merupakan ahli kepada aliran neo-konservatif. [1]

NED secara ringkasnya merupakan kesinambungan kepada tindakan rahsia CIA melalui cara lain, dan oleh sebab itu, United Kingdom dan Australia menjadi rakan bersekutu kepada aktivitinya daripada manfaat perjanjian peringkat tertinggi yang menentukan hubungan di antara perkhidmatan rahsia tentera mereka.

Surat pujian peranan NED daripada rakan sekutu Amerika paling rapat iaitu Tony Blair, United Kingdom.



Prinsip utama NED adalah “Apa yang bagus untuk Amerika adalah bagus untuk dunia.”

Oleh yang demikian, dana diuruskan oleh sebuah Majlis Pentadbiran yang diwakili oleh Parti Republikan, Parti Demokratik, US Chamber of Commerce (Dewan Perdagangan AS) dan kesatuan sekerja AFL-CIO.

Setiap daripada mereka mencadangkan aktiviti yang perlu diterima oleh dua pertiga daripada ahli. Setelah bantuan kewangan diperuntukkan, ianya akan melalui institusi yang dikawal oleh salah satu daripada ahli Majlis Pentadbiran NED.

Secara praktikal, melalui proses ini, NED menentukan negara mana yang akan menjadi sasaran tindakan, di mana ia akan menaja parti dan rakan sosial untuk menumbangkan kerajaan dan meletakkan individu tertentu berkuasa bergantung kepada “kepentingan Amerika” dan tidak bergantung kepada kepentingan mana-mana ahlinya.

Walaupun ianya ditubuhkan untuk menentang komunisme, secara tepatnya selepas kejatuhan Soviet Union, barulah NED menikmati keadaan yang selesa. Sewaktu ia berpura-pura untuk terlibat dalam menggalakkan demokrasi, sebenarnya ia menguasai negara-negara yang kepentingan bercanggah dengan kelas memerintah Amerika.

Dari sudut pandangan ini, mungkin NED bertanggungjawab terhadap krisis demokrasi di seluruh dunia : Ia tidak berhenti daripada menyalahkan mekanisme institusi dan menerapkan demokrasi kepada “pentadbiran yang baik” melalui mereka yang mengambil alih pentadbiran tersebut melalui NED.

Sementara itu, penggunaan institusi yang mempunyai pelbagai aliran politik berselindung daripada pandangan awam, punca dana dan motif yang menentukan pembahagian mereka.

Dalam banyak negara, mereka yang mendapat faedah daripada “bantuan” ini dipergunakan tanpa mereka sedari, walaupun ketika individu yang berunding mengenai peruntukan dana tersebut amat menyedari tentang jalan yang mereka pilih untuk bekerjasama.

Satelit NED : Pembiaya utama NED adalah United States Agency for International Development (USAID). Di bawah cabang NED terbahagi kepada 4 agensi lain iaitu ACILS, CIPE, NDI dan IRI


Empat institusi satelit NED adalah :

1. American Center for International Labor Solidarity (ACILS) atau Pusat Amerika untuk Penyatuan Buruh Antarabangsa. Lebih dikenali sebagai Solidarity Center. Dipengerusikan oleh John J. Sweeney yang bertugas sebagai Setiausaha Agung Kesatuan Sekerja AFLC-CIO. [nota AIDC : sekarang dipengerusikan oleh Ellie Larson. Klik di sini]

Transparency International Malaysia (TIM) adalah jaringan NED di bawah cabang CIPE . Dari kiri Tan Sri Ramon Navaratnam, (Presiden TIM/board of directors of Monash University Malaysia's) ; Professor Robert Bignall (pro vice-chancellor, Universiti Monash Malaysia) ; Tunku Abdul Aziz Ibrahim, bekas president TIM / telah menyertai DAP) ; da Mr Lee Chong San, executive director of operations, TIM. Kesemua aktivis TIM ini berkumpul di Universiti Monash Malaysia.



2. Center for International Private Enterprise (CIPE) atau Pusat Keusahawanan Persendirian Antarabangsa. Dipengerusikan oleh J. Donohue yang bertugas sebagai Presiden US Chamber of Commerce (Dewan Perdagangan AS), yang juga merupakan “ketua kepada ketua yang lain” [2].(nota; Pengarah CIPE pula adalah John D Sullivan)

3. International Republican Institute (IRI) atau Institut Republikan Antarabangsa. Dipengerusikan oleh John McCain, yang tewas dalam pilihan raya utama 2000 kepada George W. Bush dan pada masa sekarang merupakan penyokong kuat Kongres untuk perang global menentang keganasan. ( Nota Presiden IRI pula adalah Lorne Craner )

4. National Democratic Institute for International Affairs (NDI) atau Institut Demokratik Negara untuk Hubungan Antarabangsa. Dipengerusikan oleh bekas Setiausaha Negara, Madeleine K. Albright. (Nota - Presiden NDI pula adalah Kenneth Wollack )

Berikut merupakan foto AJK Pusat NED yang mempunyai 4 cabang iaitu ACILS, CIPE, NDI dan IRI : Anwar Ibrahim -kedudukan paling kiri - Jawatan Panelis-Bangsa Melayu ; Lorne Craner - kedudukan no 5 dari kiri - Jawatan Presiden IRI - AJK USAID - bangsa Yahudi; Ellie Larson - kedudukan no 9 dari kiri - Jawatan Pengarah Eksekutif Solidarity Center/ACILS - Bangsa Yahudi; Carl Gershman - Kedudukan no 7 dari kanan - di depan patung - Jawatan Presiden NED - Bangsa Yahudi; Kenneth Wollack - Kedudukan no 3 dari kanan - Jawatan Presiden NDI - AJK USAID/AIPAC - Bangsa Yahudi ; John D Sullivan Kedudukan no 2 dari kanan - Jawatan Pengarah Eksekutif CIPE - AJK USAID. Sumber foto klik di sini. AJK USAID klik di sini.



Sistem institusi satelit telah diinspirasikan oleh Amerika Syarikat di Jerman, sebagai askar penjajah, bersama Friedrich Ebert Stiftung (Yayasan Friedrich Ebert), Friedrich Naunmann Stiftung (Yayasan Friedrich Naunmann), Hans Seidal Stiftung (Yayasan Hans Seidal), dan Heinrich Boell Stiftung (Yayasan Heinrich Boell), kesemuanya digunakan untuk menyalurkan bantuan kewangan di negara tertentu.

Friedrich Naumann Foundation (FNF), penaja sekutu Amerika yang berpengkalan di Jerman : Di Malaysia FNF memilih untuk menaja Anwar Ibrahim dan PKR dalam mewujudkan masyarakat yang "Liberalisme" dalam agama, politik dan ekonomi. Bukti klik 1, klik 2, klik 3, klik 4, dan klik 5.


Anwar bersama salah satu penajanya FNF. Dari kiri, Dr. Irmgard Schwaetzer, Anwar Ibrahim, Hubertus Von Welck dalam persidangan tahunan FNF di Kuala Lumpur beberapa tahun lepas. Dr. Irmgard Schwaetzer adalah Ahli Lembaga Pengarah FNF, Potsdam, Jerman. Hubertus Von Welck pula Pengarah FNF untuk Wilayah Timur dan Asia Tenggara.


Dengan menggunakan prinsip yang sama, NED telah menemui beberapa koresponden di beberapa buah negara sekutu, ahli NATO atau ahli kepada bekas ANZUS, di antara mereka adalah Westminster Foundation for Democracy atau Yayasan Westminster untuk Demokrasi (United Kingdom), International Center for Human Rights and Democratic Development atau Pusat Antarabangsa untuk Pembangunan Hak Asasi dan Demokratik (Kanada), Fondation Jean Jaurès (Yayasan Jean Jaurès), Fondation Robert Schuman atau Yayasan Robert Schuman (Perancis), International Liberal Center atau Pusat Liberal Antarabangsa (Sweden) dan Alfred Mozer Foundation atau Yayasan Alfred Mozer (Holland).

NED bekerjasama dengan rangkaian penaja di seluruh dunia. Rangkaian-rangkaian penaja ini merupakan sekutu Amerika yang beroperasi di seluruh dunia.



Dalam majlis ulang tahun ke-20, NED telah melakukan satu penilaian tindakannya yang mendedahkan bahawa pada masa ini, ia telah menaja dan memberikan arahan kepada lebih daripada 6000 pertubuhan sosial dan politik di seluruh dunia.

NED mengesahkan telah menubuhkan secara lengkap kesatuan sekerja Solidarnosc di Poland, Charter 77 di Czechoslovakia dan Otpor di Serbia.

Ia juga berbangga kerana telah mewujudkan Radio B29 dan akhbar Oslobodjenje di bekas Yugoslavia dan juga beberapa cawangan akhbar yang “bebas” di negara “merdeka” Iraq.


NED telah menerbitkan Journal of Democracy (Jurnal Demokrasi), yang telah diedarkan ke seluruh dunia dan majalah Encuentro (Mesyuarat), khusus untuk Cuba, dan juga buku-buku kolektif.

Ia juga telah menganjurkan persidangan yang berprestij dengan menaja ahli intelektual (sebagai contoh, ahli sejarah François Furet dan ketua media di Perancis Jean Daniel).

Akhirnya, NED “membentuk” kesatuan sekerja dan tokoh-tokoh politik terkenal di seluruh dunia, semuanya berkaitan dengan pelaksanaan “demokrasi”.

Secara rasminya, perbelanjaan NED meningkat kepada 50 juta dolar. Bagaimanapun, penajaan bersama yang besar diterima dan diperuntukkan dalam menguruskan operasinya.

Sumbangan luar tersebut, yang meningkat beberapa juta dolar setahun, kebanyakannya datang daripada Jabatan Negara AS, Jabatan Perbendaharaan AS dan secara rahsia dari CIA.


Thierry Meyssan
Wartawan dan penulis, Presiden Voltaire Network

Nota : Terjemahan AIDC ini daripada rencana asal bertajuk "NED: National Endowment for Democracy-The networks of "democratic" interference",7 Oktober 2008. Artikel asal klik di sini

NOTA KAKI :


[1] Jangan dilupakan bahawa kebanyakan penganut fahaman neo-konservatif merupakan tokoh-tokoh Trotskyite yang bergabung dengan CIA menentang fahaman Stalinisme. Aliran “idealis sayap kiri” ini, yang sebelum ini diuruskan oleh Ahli Demokrat, Henry Scoop Jackson, telah menyertai Parti Republikan dan pada masa ini mempunyai pengaruh intelektual terhadap White House dan Pentagon.

[2] CIPE melaksanakan tindakan menentang rasuah melalui Transparency International dan menentang eksploitasi buruh kanak-kanak melalui Social Accountability International atau Akauntabiliti Sosial Antarabangsa.


Artikel terjemahan lain yang berkaitan :

1. NED dan Modus operandi 'Projek Demokrasi’ dunia

2. NED,NDI & IRI, Projek Demokrasi Amerika untuk menakluk negara-negara luar

3. NED - Projek Demokrasi Amerika & CIA kuasai dunia

4. Perpecahan Mazhab Muslim adalah salah satu dari agenda Amerika

5. Peranan Konrad Adenauer Foundation (KAF) dalam IFC di Malaysia - Peter Schier

6. Peranan Konrad Adenauer Foundation (KAF) dalam IFC di Malaysia (2) - Peter Schier

1 comments:

Bourne said...

well said.

harap harap byk la fanatik yg ada faham apa bende yg dia org sokong ni.

bravo lad

cheerss