AIDC BLOG: Peranan Anwar & Friedrich Naumann Foundation (FNF) dalam dailog antara Muslim

Wednesday, January 7, 2009

Peranan Anwar & Friedrich Naumann Foundation (FNF) dalam dailog antara Muslim

Anwar Ibrahim bersama kepimpinan PKR dalam program anjuran bersama Friedrich Naumann Foundation (FNF). Nombor dua dari kiri adalah wakil FNF Malaysia.

Peranan Anwar & Friedrich Naumann Foundation (FNF) dalam dailog antara Muslim


Hubungan di antara Melayu Muslim yang merupakan majoriti di Malaysia dengan kaum Cina dan India yang merupakan minoriti semakin merosot.

Menurut Anwar Ibrahim. “Perkara yang membimbangkan Muslim adalah merasakan kedudukan mereka dan kuasa mereka, termasuk mahkamah syariah, telah dihakis.

Sementara itu, “bukan Muslim merasakan bahawa mereka dipinggirkan dan telah didiskriminasikan.”

Telah wujud ketegangan dalam hubungan kaum tetapi kerajaan telah melarang aktivis daripada membincangkan hak keagamaan dan meminta media untuk menghentikan tumpuan terhadap isu berkaitan hubungan kaum. Islamisasi dilihat di Malaysia telah menjadi tidak sihat.




Matlamat utama forum yang telah diadakan pada 17 Disember di Hotel PJ Hilton, adalah untuk membentuk persetujuan di kalangan semua kumpulan Muslim untuk menerima prinsip umum demokrasi dan kebebasan (agama). Ini termasuk, secara khusus, perlembagaan Malaysia sebagai kontrak pengikat masyarakat Malaysia.

Dari kiri, Dr. Irmgard Schwaetzer, Anwar Ibrahim, Hubertus Von Welck dalam persidangan tahunan FNF di Kuala Lumpur. Dr. Irmgard Schwaetzer adalah Ahli Lembaga Pengarah FNF, Jerman. Hubertus Von Welck adalah Pengarah Serantau FNF Untuk Timur Dan Asia Tenggara


Forum ini telah menjemput pelbagai kumpulan organisasi Muslim yang berbeza. Sementara sesetengah wakil daripada Kumpulan Artikel 11 menarik diri kerana masalah bahasa dan sesetengah organisasi mengambil berat tentang perkara ini.




Kebanyakan penyertaan forum ini datang daripada individu yang memohon menjadi peserta dan juga dari kumpulan konservatif dan ultra-konservatif. Di kalangan peserta adalah kepimpinan Parti Keadilan Rakyat, wakil utama gerakan Muslim iaitu Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Jemaah Islah Malaysia (JIM), Forum Profesional Muslim dan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI).

Maklumat tentang hasil daripada forum ini akan disiarkan pada tarikh yang akan dinyatakan. Teruskan mengikuti perkembangan dalam laman ini (fnfmalaysia.org) !

AIDC menterjemah artikel Friedrich Naumann Foundation (FNF) Malaysia bertajuk "Intra-Muslim Dialogue". Artikel asal klik di sini

Artikel lain berkaitan :

1. FNF memperkasakan Demokrasi Liberal di negara - negara Islam

2. “Kita mesti galakkan IFC dan debat terbuka” kata Anwar Ibrahim

3. Perjanjian Anwar & penaja, jika jadi PM 16 September..

0 comments: