AIDC BLOG: Tubuh Suruhanjaya Diraja Siasat Anwar

Sunday, October 19, 2008

Tubuh Suruhanjaya Diraja Siasat Anwar



Tubuh Suruhanjaya Diraja Siasat Anwar


1. Memandangkan Anwar Ibrahim mendakwa, beliau bakal mengambilalih jawatan PM sebelum hari raya Aidil Adha ini, maka wajar Suruhanjaya Diraja dibentuk untuk menyiasat sejauh manakah kebenaran dakwan bekas pembantunya, Saiful Bukhari bahawa dia diliwat.

2. Rakyat perlu kesahihan dakwaan ini dahulu, sebelum Anwar benar - benar layak mancalonkan diri sebagai PM. Rakyat Malaysia mahukan bakal PM mereka yang bersih daripada tuduhan liwat, kerana Malaysia yang agama rasminya Islam, tidak mahu berketuakan pemimpin yang didakwa sebagai gay. Bersihkan tuduhan ini dahulu sebelum layak dicalonkan sebagai PM.

3. Memandangkan Saiful Bukhari telah bersumpah dengan lafaz 'wallahi, wabillahi wattalahi' mengatakan dia diliwat, maka tiada kaedah lain untuk memastikan sumpah laknat Saiful tidak benar, kecuali Anwar juga turut bersumpah dengan kalimah yang sama untuk menafikannya.

4. Memandangkan keputusan Mahkamah Sekyen, Jalan Duta, sentiasa menangguhkan perbicaraan kes liwat Anwar yang masih di peringkat asas iaitu menentukan status mahkamah manakah Anwar patut dibicarakan menyebabkan rakyat ternanti-nanti sejauh manakah kebenaran tuduhan itu.

5. Justeru itu, memandangkan Anwar menawarkan diri menjadi PM sebelum Aidil Adha, tetapi dalam masa yang sama Anwar menghadapi tuduhan liwat; Saiful Bukhari telah bersumpah dengan nama Allah, tetapi Anwar enggan bersumpah; Mahkamah Seksyen terpaksa ditunda-tunda dalam jangka masa lama, maka tiada cara lain yang lebih sesuai dicadangkan kecuali menubuhkan Suruhanjaya Diaraja.

6. Dengan adanya Suruhanjaya Diraja menyiasat kebenaran Saiful diliwat, akan mempercepatkan proses penghakiman dan mengetahui status kebersihan rekod peribadi Anwar.

7. Laporan Suruhanjaya Diraja yang telah diberi jangka masa luput siasatan itu jalan penyelesaian terbaik untuk mengetahui status keperibadian Anwar.

8. Selepas hasil siasatan dikeluarkan, barulah rakyat boleh menentukan Anwar layak atau tidak dicalonkan sebagai PM.

AIDC
18 Oktober 2008

0 comments: