AIDC BLOG: Anwar Ibrahim antara empat individu paling berkuasa

Thursday, April 9, 2009

Anwar Ibrahim antara empat individu paling berkuasa



Oleh Christopher Hitchens


Forum Tahunan Amerika –Dunia Islam yang ditaja oleh Saban Center of the Brookings Institution (Pusat Saban, Institut Brooking) dan Kementerian Luar Qatar, tidak perlu digambarkan dengan imaginasi ayat indah, biarkan artikel ini yang menceritakannya.

Seseorang telah menyediakan diarinya untuk meng“hubung kait” dengan yang lain, manakala rakyat Amerika yang liberal dan Muslim yang “moderat” telah bersetuju untuk menetapkan senyuman dan berkelakuan baik ; mesyuarat seperti ini ketika bekas diplomat dan bakal teknokrat, seolah-olah dipaksa menggunakan nama pertama di antara satu sama lain, membahagikan carta pai.


Sebenarnya, saya amat gembira kerana telah dijemput hadir pada tahun ini. Kerana, untuk satu perkara, minat untuk mengunjungi Qatar itu sendiri, yang saya telah lakukan sebelum ini dan akan lakukan sekali lagi.

Di semenanjung yang kecil, di kawasan pantai larangan Arab Saudi, satu kumpulan kecil pemerintah Arab menjadi hos kepada Al-Jazeera dan pangkalan A.S. di rantau tersebut. Kedua-dua rangkaian dan pangkalan tersebut berada di tanah Saudi sehinggalah mereka, dalam cara yang lain, diminta untuk keluar daripada kawasan itu.

Qatar sendiri juga diperintah oleh monarki keturunan Wahhabi, tetapi beberapa tahun yang lepas, amir (pemerintah Arab) pada masa sekarang mengambil keputusan untuk menggulingkan bapanya yang autokratik, memansuhkan penapisan (media massa dan hiburan), membenarkan wanita untuk memandu kenderaan, mengundi dan memegang jawatan politik, serta menjemput intelektual Arab yang kritis untuk datang dan bersama-samanya.

Pekerja asing di negara tersebut, kebanyakannya dari India, dibenarkan untuk mengamalkan agama mereka dan menerima layanan yang lebih baik daripada rakan-rakan mereka di Riyadh dan Jeddah.

Sejak Qatar memiliki amaun gas asli dunia yang menakjubkan – kurang sumber toksik berbanding minyak – dan mungkin sekarang ia merupakan negara paling kaya per kapita di atas muka bumi ini, Sheik Hamad al-Thani melihat peta ; apabila melihat kecenderungan Iraq, Iran dan Arab Saudi untuk masuk campur di dalam negara kecil yang kaya menyebabkan Qatar meletakkan dirinya di bawah perlindungan Amerika.

Dia (Sheik Hamad al-Thani) juga meletakkan dirinya di pihak yang melakukan perubahan rejim di rantau tersebut. Tidak perlu untuk menganggap proses ini sesuatu yang ideal, yang banyak melibatkan kepentingan diri sendiri, namun yang nyata Qatar telah menjadi seperti kacukan di antara Switzerland dan Hong Kong di rantau tersebut, serta akan menjadikannya pendengar yang hebat sekiranya anda ingin berdebat dengannya.

Saya tidak dibenarkan untuk melaporkan mana-mana sesi dalam persidangan tersebut, yang tidak berdasarkan anggapan, tetapi saya berlegar-legar di sekitar lobi untuk mengambil peluang bertemu dengan mereka yang mengagumkan.

Tidak mungkin saya melupakan perbualan dengan Dr. Mowaffak al-Rubaie, penasihat keselamatan Iraq yang baru, yang menjelaskan bagaimana, dalam hari-hari sebelum itu, sering bermesyuarat dengan beberapa timbalan parlimen, wakil-wakil polis Iraq dan pakatan (US), khusus berkenaan pelan menangkis Muqtada Sadr (ulama Iraq anti Amerika) yang menaja protes menentang penjajahan (US) di Iraq. “seperti di Trafalgar Square,” katanya.

Tetapi ,di persidangan itu terdapat dua bintang yang bernama Ibrahim.

Saad Eddin Ibrahim, pengasas Ibn Khaldun Center in Cairo (Pusat Ibnu Khaldun di Kaherah), adalah hero moral dan intelektual untuk gerakan masyarakat awam Mesir.

Tempoh pemenjaraan dan perbicaraan yang lama, akhirnya justifikasi – di atas kesalahan memantau “pilihan raya ” Mesir dan cuba untuk mendapatkan tinjauan pendapat – merupakan pemangkin kepada kemajuan yang sekarang berlaku di negaranya.

Dia menggambarkan semasa berada di penjara, semangatnya tidak pernah menurun disebabkan selimut bersulam dan sepucuk surat daripada Nelson Mandela (yang mengetahui betapa sejuknya suhu di penjara, walaupun di negara beriklim panas), dan dia menulis surat terbuka kepada Saddam Hussein, supaya meletakkan jawatan untuk kebaikan rakyat Iraq.

Semestinya ini dilihat sebagai melulu dalam keadaan yang paling baik ; banduan mesti menganggapnya sebagai gila. Tetapi pada tahun lepas, di Qatar, Dr. Ibrahim membantu menyebarkan Manifesto Muslim Demokrat, dan pada tahun ini, dia berkata, dia telah melihat perkembangan yang lebih baik dan lebih banyak protes yang mungkin agak mustahil untuk digambarkan.

Semasa kami bersembang sambil menikmati kopi, seorang rakyat Iraq, yang tidak berkaitan dengan persidangan tersebut, datang memperkenalkan dirinya. Dia hampir menangis apabila mengucapkan terima kasih kepada Dr. Ibrahim kerana menjadi salah satu daripada suara Arab yang menentang Saddam dari belakang.

“Kami tidak akan melupakan anda. Hidup kami tidak bermakna. Kegembiraan amat mustahil. Kami mungkin tidak menjadi manusia. Sekarang hidup kami lebih berisiko tetapi berbaloi untuk hidup.”

Sekiranya perkataan tersebut diungkapkan oleh orang luar, mungkin ia berbaur basi, tetapi, saya ingin menyatakan, nada suara tidak boleh dipalsukan.

Anda juga mungkin mengenali Anwar Ibrahim berdasarkan reputasinya. Dia merupakan reformis Malaysia – pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan – yang secara jijiknya telah dipenjarakan di atas tuduhan yang mengaibkan dan secara jelasnya direka-reka, termasuk tuduhan “liwat”, pada 1998.

Dia mengambil masa hampir 6 tahun untuknya dibebaskan dan dia juga mempunyai kisah yang sama seperti Mandela. (“Apabila kami bertemu, saya memberitahunya bahawa saya secara relatifnya ke arah jalan pintas untuk kebebasan”).

Semenjak itu, dia meneruskan sokongan awam terhadap demokrasi yang semakin meningkat dan kritikannya terhadap pejuang Islam yang meletakkan kesalahan dalaman kepada konspirasi Barat.

Kedua-dua lelaki ini mengambil pandangan positif terhadap penggulingan Saddam Hussein.

Saad Eddin Ibrahim, mengalu-alukan kejatuhan parti Baath secara terbuka apabila kami bercakap di platform yang sama di New York dua tahun lepas, menyatakan bahawa, walau bagaimanapun, rantau tersebut memerlukan “kejutan” dari luar.

Anwar Ibrahim menyatakan bahawa dia masih tidak bersetuju dengan pencerobohan berlandaskan prinsip tetapi dia tidak menafikan bahawa pencerobohan mempunyai kesan yang positif terhadap dunia Arab dan dunia Muslim.

Saksi-saksi ini merupakan mereka yang berani di mana perkataan mereka menarik perhatian.


Rakan saya, Marla Ruzicka telah dibunuh oleh seorang pengebom berani mati di Baghdad pada malam Sabtu. Dia telah bekerja sukarela dengan berani untuk mengenal pasti membantu mangsa awam perang dan telah melaksanakan usaha untuk organisasi kecilnya, CIVIC (Campaign for Innocent Victims in Conflict), setelah ramai aktivis kemanusiaan berputus asa dan meninggalkan Iraq.

Secara politiknya, dia berada di antara Global Exchange dan MoveOn.org, dan dia telah mempertaruhkan nyawanya di Afghanistan, dan kami mempunyai sedikit percanggahan pendapat.

Tetapi keprihatinannya terhadap mangsa-mangsa adalah mendalam dan ikhlas (tidak kira apa yang berlaku kepada mereka yang menjadi “perisai manusia” , adakah mereka berguna sekarang?), dan dia bersama rakan Iraqnya, Faiz, yang terbunuh dalam serangan yang sama, akan tetap diratapi. “Pemberontak ” mungkin tidak mengetahui bahawa mereka telah membunuhnya, tetapi, mereka juga tidak akan mempedulikannya.

Andrea Dworkin, yang telah dicemuh selama berdekad-dekad adalah mereka yang jarang didapati di mana mereka ini dapat merasakan keperitan orang lain seperti mereka mengalaminya sendiri.

Apabila dia pertama kali memberikan kepada saya salah satu bukunya, saya telah bersedia untuk mengetawakannya. Tetapi dia menulis, dan saya fikir, dan saya mempertikaikannya, dan satu kenikmatan untuk benar-benar tidak bersetuju dengannya.

Seperti mereka yang cerdik dan diseksa, dia memperoleh anugerah berupa inti pati kepada soalan-soalan kompleks. Tidak OK kepadanya bahawa Presiden Clinton mempunyai seorang staf khas untuk “menguruskan” dan memaksa seorang wanita untuk memberikan kenyataan secara lisan yang tidak benar ; ia tidak OK kepadanya bahawa Serbia menggunakan rogol sebagai senjata penghapusan etnik ; dan dia tidak neutral kepada ancaman pejuang jihad yang mahu memperhambakan dan menyeksa golongan wanita.


AIDC menterjemah artikel Slate Magazine, Christopher Hitchens.2005.Two Ibrahims and Two Women. Artikel asal klik di sini

Artikel lain berkaitan :

. Anwar di Doha : Ucapan memperkasa misi Obama - bau racun demokrasi, liberalisme & pluralisme..

. Obama harapan baru dunia Islam - Ucapan Anwar di Doha, Qatar

. Persidangan US-Muslim Doha : Perbandingan ucapan Anwar Ibrahim & Sayyid Ali Khamenei - Faisal Tehrani

. Surat terbuka Anwar Ibrahim, CSID, Sister In Islam kepada Presiden Obama tumpu demokrasi dunia Islam

. Anwar Ibrahim dan Muslim Moderat desak Presiden Obama laksana demokrasi di dunia Islam

. AIDC fotopages : Bagaimana Muslim Moderat tajaan Amerika berperanan meliberalkan Islam ?

0 comments: