AIDC BLOG: Undang - undang homoseksual di Malaysia perlu dipinda - Anwar Ibrahim

Thursday, June 18, 2009

Undang - undang homoseksual di Malaysia perlu dipinda - Anwar Ibrahim



Daripada Agence France-Presse

KUALA LUMPUR — Undang-undang mengenai homoseksual di Malaysia hendaklah dipinda, kata bekas Timbalan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim, yang didapati bersalah dan hukuman penjara sembilan tahun, tetapi dibebaskan kerana berjaya dalam rayuan kes liwat.

Anwar, yang menghabiskan enam tahun di penjara menghadapi satu pertuduhan yang berasingan telah menghina kedudukannya dengan menyembunyikan kesalahan homoseks, bersuara mengenai satu isu “sensitif” dalam temubualnya.

Anwar, seorang ahli politik popular yang dijangka menjadi Perdana Menteri Malaysia pada ketika ini, setelah penangkapannya pada 1998, yang diada-adakan untuk membinasakan kerjaya politiknya.

Tetapi ketika ini beliau berkeras mengatakan dia tidak bersalah dan menyeru orang ramai terutamanya Muslim membangkang homoseksual, katanya rahsia rakyat diperlukan untuk dilindungi.

“Dalam pandangan umum, kalangan umat Islam dan banyak bukan Islam yang saya tahu, homoseksual adalah tidak diterima pakai,” katanya. “Sudah mencukupi. Tetapi di sini soalannya adalah bagaimanakah anda menggunakan undang-undang dan mengganggu rahsia rakyat dan pilihan individu mereka sendiri?"

“Ini merupakan batas-batasnya. Saya rasa jika rahsia individu didedahkan mungkin tidak menyenangkan, tetapi saya memikirkan undang-undang hendaklah dipinda.

“Isu itu (homoseksual)adalah pencerobohan rahsia (hak asasi individu), dan oleh itu, kita perlu mempunyai pelindung bagi memastikan undang-undang tidak melibatkan kumpulan-kumpulan pelampau yang berusaha memesongkan pendapat-pendapat mereka atau nilai-nilai luar di skop undang-undang.

“Jadi saya menyarankan agar dibuat hukum umum terhadap homoseksualiti. Saya memikirkan kaitan dengan ajaran-ajaran Islam dan juga amalan budaya rakyat Malaysia. Saya kira, kita perlu ingat pencerobohan rahsia (individu) itu adalah sesuatu perkara yang perlu dinilai semula .”

Isteri Anwar, Wan Azizah Wan Ismail, adalah seorang ahli Parlimen pembangkang, Parti Keadilan Rakyat yang bertujuan untuk membela Anwar selepas dia dipecat sebagai TPM oleh Mahathir bin Mohamad.

Dia satu-satunya anggota parti untuk menjuarai satu kerusi dalam pilihan raya-pilihan raya umum (2004) di mana parti pembangkang telah kalah di tangan lelaki yang mengambil tempat Anwar sebagai pengganti Mahathir, Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi.

Anwar berkata dia tidak berdendam terhadap Mahathir.

“Saya rasa Mahathir mungkin membuat pertuduhan-pertuduhan sebegini disebabkan oleh sentimen luar dan dia terus dihantui oleh sentimen mengenai homseksual ” kata Anwar.

Anwar bercakap penuh semangat mengenai pembangunan tempatan dan antarabangsa sejak pemenjaraannya. Dia mengkritik Presiden George W Bush dan pengendalian peperangannya tetapi sekali lagi berhati-hati bila ditanyakan hak-hak homoseksual yang menjadi isu dalam pilihan raya AS mutakhir ini.

Beberapa pengulas telah menyebabkan pemilihan semula Presiden Bush dan sebahagiannya membangkang perkahwinan antara homoseksual dihalalkan di Amerika.

“ Perkahwinan gay terlalu jauh sedikit,” kata Anwar. “Saya seorang yang liberal dalam banyak perkara tetapi saya memikirkan perkhawinan gay agak sedikit jauh.



AIDC menterjemah artikel International Herald Tribune. Artikel asal klik di sini



0 comments: