AIDC BLOG: Dunia Muslim-Barat berpecah dalam fikiran Anwar

Thursday, October 23, 2008

Dunia Muslim-Barat berpecah dalam fikiran Anwar

Penulis buku politik terkenal, SH Alattas, mempersoalkan kenapakan majalah Yahudi, Newsweek memilik tajuk "Anwar Pulang Dari Neraka" : ‘To Hell And Back’ Anwar Ibrahim was Asia’s most celebrated young leader before he was sent to jail. Now, he has a second chance. - Newsweek. Klik di sini


Dunia Muslim-Barat berpecah dalam fikiran Anwar


Oleh Thomas Fuller

MUNICH : Semasa dia diyakini, seorang timbalan perdana menteri yang sering melawat ke seluruh dunia, Anwar Ibrahim sentiasa dipanggil wajah baru Islam moden.

Sekarang setelah 6 tahun di penjara – dan pembebasannya yang tidak dijangka pada Khamis – dengan lemah,suara yang perlahan, membongkok di atas kerusi, tetapi Islam dan tempatnya di dunia masih menjadi keinginannya untuk berbicara.

Dia menghabiskan kebanyakan masanya di penjara, dia berkata, merenung pemisahan antara dunia Islam dan Judeo(Yahudi)-Christian, jurang yang semakin luas sewaktu dia dipenjarakan, dan dia yakin bahawa kedua-dua belah pihak perlu berubah.

Dia bercakap sewaktu temu ramah selama sejam setengah di bilik hotelnya di sini pada malam Ahad, tidak jauh dari klinik di mana dia menjalani pembedahan pada Isnin kerana sakit belakang.

Dia mendapat kritikan keras daripada pemimpin moden Islam, dan juga rayuan untuk lebih memahami daripada ramai rakannya di Barat.

Osama ben Laden dan Saddam Hussein menjadi mangsa pertama kecaman Anwar yang dianggap teroris pegebom bangunan WTC, 11 September 2001. Kecamannya dalam Majalah TIME dan Majalah International Herald Tribune, New York, 2001. Beliau menulis mengecam kedua-dua tokoh Islam ini ketika masih di penjara Sungai Buloh.



"Muslim adalah hipokrit kerana berdiam diri mengenai kekejaman Saddam Hussein di Iraq, dan dalam bersungut mengenai pengaruh Amerika di dunia tetapi mengabaikan masalah mereka sendiri", katanya.

“Ini merupakan satu kegagalan Muslim yang paling besar pada ketika ini,” katanya.

“Anda tidak perlu menjadi pemimpin yang dipercayai, anda tidak ada suara hati yang sebenar.”

Muslim tidak pernah menyalahkan diri mereka sendiri untuk masalah mereka, katanya.

“Ianya Amerika dan Yahudi dan Kristian,” dia berkata. “Kami masih berada dalam keadaan menafikan.”

"Begitu juga, walaupun, Amerika Syarikat dan negara Barat yang lain mesti memahami punca keganasan", katanya.

“Perang keganasan adalah perang hati dan minda,” katanya.

Pertama sekali anda mesti berhadapan dan memberitahu kepada Muslim dan mencabar mereka sama ada masyarakat yang tidak mempunyai prinsip- prinsip seperti demokrasi, masyarakat yang bertamadun dan toleransi adalah dibenarkan Islam.

Kelihatan penat, dan hanya menunjukkan sedikit karisma yang dimilikinya semasa memegang kuasa di dalam kerajaan, Anwar tersekat-sekat dalam menyebut beberapa nama yang dikenalinya, dan dia dilihat senang untuk mengingati kembali peraturan penjara Malaysia daripada ketokohannya di masa lalu.

Dia memakai selipar hotel dan penyokong belakang, gambaran seorang lelaki yang pada 6tahun lepas memimpin 50,000 penunjuk perasaan di tengah-tengah Kuala Lumpur yang merupakan demonstrasi anti-kerajaan terbesar dalam sejarah Malaysia.

Dia masih menghadapi kesulitan untuk melaksanakan perubahan yang menyebabkan kerajaan Malaysia memenjarakannya dia atas ancaman keselamatan 6 tahun yang lalu dan kemudiannya menuduhnya dengan liwat. Anwar telah lama menyatakan bahawa tuduhan liwat merupakan salah satu bahagian dalam konspirasi terhadapnya selepas dia dipecat daripada kerajaan.

"Malaysia pada hari ini perlu bekerja keras untuk menjadi suara yang liberal dalam dunia Islam", kata Anwar.

“Ia tidak lagi boleh menjadi negara agama,” dia berkata mengenai negara yang mempunyai populasi 60 peratus Muslim.

Dia memuji janji kepada lebih keterbukaan oleh Perdana Menteri Malaysia, Abdullah Badawi, yang mengambil alih kuasa daripada Mahathir bin Mohamad, perdana menteri yang telah lama berkhidmat dan juga yang memecat Anwar.

“Saya tidak menidakkan kemungkinan untuk menyokong apa-apa perubahan dasar yang positif yang telah dimulakan oleh Abdullah,” kata Anwar.

Ditanya sama ada dia mengetepikan untuk menyertai parti pemerintah, dia memilih perkataan yang berhati-hati.

“Untuk sekarang,” katanya. “Saya tidak memberikan sebarang perhatian yang serius terhadap perkara tersebut.”

Sehingga kini banyak soalan masih menjadi tanda tanya sama ada Anwar mempertimbangkan untuk kembali semula ke dalam politik.

Bolehkah dia membuang imej sesumpah politik yang bercakap mengenai toleransi dan demokrasi kepada hadirin Barat dan undang-undang Islam yang lebih ketat kepada pengikut Melayu?

Apakah dia menjadikan kritikan terhadap rasuah dan pemerintahan kuku besi sebagai asas karier politiknya pada masa hadapan sedangkan pada suatu ketika dulu dia berasa senang untuk menjadi sebahagian daripada sistem tersebut?

Anwar berkata, dia akan kembali kepada politik, dan barangkali berhadapan dengan soalan-soalan tersebut, hanya selepas dia menjalani pembedahan dan sembuh.

Sedang dia berehat di bilik hotelnya, lengannya kelihatan lemah dan pucat, mukanya kurus kering, rambutnya semakin menipis dan janggutnya sejemput itu semakin beruban.

Dia berkata kecederaan belakangnya disebabkan pada 1998 di mana dia dipukul oleh ketua polis pada ketika itu, Abdul Rahim Noor.

Pertemuan bersejarah Anwar Ibrahim, Gus Dur dan Paul Wolfowitz di Munich, Jerman, pada 2004, sebaik sahaja Anwar dibebaskan dari penjara Sungai Buloh.


Sejak pembebasannya, dia telah menerima bayak panggilan telefon yang bertali arus, daripada pelbagai kumpulan rakan dan kenalan, katanya. Antara mereka adalah Paul Wolfowitz, timbalan setiausaha pertahanan Amerika , Paul Martin, Perdana Menteri Kanada, Abdullah Gul, Menteri Luar Turki, dan Abdurrahman Wahid, bekas Presiden Indonesia.

Cythia Gabriel (Pengarah Eksekutif SUARAM - tajaan NED), Sivarasa Rasiah (Naib Presiden PKR), Nurul Izzah dan wakil Madeline Al Bright di KLIA.


Nurul Izzah Anwar di Konvensyen Demokratik di Boston


Nurul Izzah dan Mary Robinson. Mary Robinson bekas Presiden Ireland banyak membantu Anwar menjalankan kempen di peringkat antarabangsa terutamanya ketika beliau memegang jawatan Amnesty International. Robinson juga penasihat untuk untuk kempen Homosexual Law Reform bersama David Norris di Kolej Triniti



Semasa dipenjarakan, keluarganya masih menghubungi ahli politik Barat yang menyokongnya. Madeleine Albright, yang merupakan Setiausaha Negara Amerika telah bercakap mengenai Anwar yang dipenjarakan, menjemput salah seorang anak perempuannya (Nurul Izzah) untuk menjadi pemerhati di Konvensyen Demokratik di Boston pada Julai.

Anwar bercakap mengenai kehidupannya di penjara, bilik sel yang kecil, rutin hariannya dan jadual membaca yang ketat. Dia menceritakan mengenai bagaimana keluarganya dan peguamnya menyeludup durian, buah tropika yang mempunyai bau yang sangat tajam, ke dalam selnya.

Katanya sel tersebut merupakan 6 kaki kali 12 kaki, atau lebih kurang 1.8 meter kali 3.6 meter, dan terdapat sebuah katil, sebuah kerusi dan satu kamera video pengawasan.

Setiap pagi dia akan bangun di antara jam 4:30 dan 5:30 dan tidur selepas tengah malam. Pada siang hari dia membaca campuran karya non-fiksyen klasik dan kontemporari.

“Saya menghabiskan keseluruhan koleksi Shakespeare sebanyak 4 kali,” katanya.

Rakannya menghantar buku dan seseorang memberikannya senaskhah majalah The New Yorker. Dia membaca pelbagai buku dipilih atau diperoleh yang terbaik daripada berbagai-bagai sumber yg berlainan dan berkaitan dengan perbandingan agama dan klasik China, dan juga karya non-fiksyen kontemporari seperti Thomas Friedman's "The Lexus and the Olive Tree."

Semasa 6 tahun pemenjaraannya dia kadang kala mengikuti perkembangan dunia luar dengan berbual-bual pendek dengan pengawal penjara.

Dia pertama kali mendengar mengenai 11 September 2001, serangan pengganas, apabila seorang atendan penjara menyebut sesuatu mengenai pengeboman menara di New York.

Tetapi dia belum melihat rakaman video pesawat menyerang bangunan-bangunan. Televisyen, dan juga telefon, Internet dan lawatan daripada sesiapa yang bukan ahli keluarga terdekat dan peguamnya, dilarang di penjara.

“Saya tidak menonton televisyen selama 6 tahun,” kata Anwar.

Dia memberitahu isterinya, Azizah, untuk menyusun satu simpanan pita video.

“Saya kata, ‘Terdapat beberapa perkara yang saya perlu lihat : video 11 September , rakaman ketika saya ditahan, dan sudah tentu bahang 9/11. Ini semua merupakan keutamaan.”


Nota : Nota : AIDC menterjemah artikel tulisan Thomas Fuller dari International Herald Tribune, 7 September 2004. Artikel asal bertajuk, "Muslim-West divide is on Anwar's mind : Return of a Malaysian". Klik di sini dan di sini.

Artikel berkaitan;

1. Rahsia tugasan Anwar - Resolusi pertemuan sulit Anwar dan Wolfowitz di Munich

2. Anwar Ibrahim Malaysia : Pisau Milik Wolfowitz di Belakang Negara Asia

3. Bukan setakat Condoleeza Rice..Al Gore pun sokong Anwar

0 comments: