AIDC BLOG: 2009-02-22

Wednesday, February 25, 2009

Majlis Gereja Malaysia bantu parti kebebasan beragama

Ketua Biskop Kristian Katolik Dato Murphy Pakiam (nombor dua dari kanan) bersama Anwar Ibrahim dan Wan Azizah di Rumah Terbuka Kristian anjuran Christian Federation of Malaysia (CFM) bertempat di Archdiocesan Pastoral Institute, Jalan Bukit Nanas, Kuala Lumpur pada 25 Disember 2007. Pertemuan ini disusuli dengan 'pertemuan tertutup' Anwar dan CFM seminggu menjelang PRU 12. Dalam pertemuan itu CFM telah menuntut beberapa komitmen daripada Anwar sekiranya partinya memenangi PRU itu.


Kuala Lumpur, Feb 27 – Gereja-gereja di Malaysia sedang mencampuri politik secara berhati-hati dengan menggesa penganut Kristian untuk mengundi calon-calon yang bertanding dalam pilihan raya umum bulan hadapan yang calon tersebut mesti menjuarai kebebasan beragama di dalam masyarakat majoriti Muslim.

Desakan tersebut menunjukkan sikap ambil berat yang semakin meningkat di kalangan penganut agama minoriti yang merasakan hak-hak mereka telah dihakis dengan meningkatnya keghairahan Islam, serta banyak menyalahkan birokrat Muslim yang terlalu bersemangat di dalam kerajaan Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi.

Gereja-gereja mula menyebarkan risalah menggesa penganut Kristian untuk melihat platform dan rekod parti politik terhadap “kebebasan agama, suara hati dan bersuara” sebelum membuang undi pada pilihan raya umum.

“Kita mahu berpaut kepada setiap ahli politik yang bertanggungjawab,” kata Hermen Shastri, setiausaha eksekutif Christian Federation of Malaysia

“Ramai orang tidak akan mengundi wakil yang tidak akan bercakap” untuk hak-hak agama, katanya.

Persekutuan tersebut termasuk Majlis Kristian Protestan Malaysia, Roman Catholics dan National Evangelical Fellowship (Perkumpulan Evengelis Kebangsaan).

Walaupun sesetengah gereja telah membuat gesaan yang sama pada masa lalu, ramai penganut Kristian masing-masing mengambil berat tentang kesan pilihan raya ini kerana apa yang mereka anggap sebagai “arah aliran pengIslamisasi dan bagaimana ia mengancam masyarakat beragama yang lain,” kata Shastri.

Dia menekankan bahawa gereja masih lagi tidak mempunyai pendirian politik, dan kempen tersebut bukan satu sokongan kepada parti-parti politik sekular, yang menyalahkan kerajaan kerana membenarkan diskriminasi agama untuk mewujudkan ketegangan selama berdekad-dekad dalam keharmonian pelbagai etnik.

Persekutuan Kristian sekarang bekerja bersama rakan-rakan penganut Buddha dan Hindu, yang akan menyebarkan risalah yang sama di kuil dan tokong, kata Shastri.

Beberapa kejadian yang terbaru menunjukkan meningkatnya ketegangan agama di Malaysia, sebuah negara yang mempunyai 27 juta penduduk, 50 peratus beragama Islam, 23 peratus penganut Buddha, 11 peratus penganut Kristian dan 6 peratus Hindu, dengan lain-lain agama Cina tradisional.

Pada Disember, Suruhanjaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Kebebasan Agama Antarabangsa mengutuk tindakan kerajaan terhadap etnik India Hindu di negara ini, termasuk penggunaan gas pemedih mata dan meriam air terhadap tunjuk perasaan aman, memukul penunjuk perasaan yang mencari perlindungan di kuil dan pemusnahan kuil-kuil dan tempat suci Hindu.

Suruhanjaya berkenaan berkata, perkembangan Syariah, atau undang-undang Islam adalah “mengancam mahkamah sivil Malaysia sekular dan komitmen negara ke arah pluralisme agama.”

Ketika Islam merupakan agama rasmi negara, Malaysia dikatakan salah sebuah daripada negara Islam yang paling tenang di dunia. Negara Asia Tenggara menggunakan sistem dwi-keadilan. Mahkamah syariah menguruskan hal ehwal Muslim, manakala mahkamah sivil menguruskan penganut Hindu, Kristian, Buddha dan lain-lain minoriti agama.

Bagaimanapun, dengan pembelaan daripada ahli politik Muslim, mahkamah Syariah telah masuk campur dalam beberapa kes berprofil tinggi yang melibatkan penukaran agama, perkahwinan, penceraian dan penjagaan kanak-kanak yang melibatkan bukan Muslim.

Suami penganut Kristian yang mati pada Disember berbalah dengan pihak berkuasa Islam yang berkeras menyatakan bahawa dia telah menukar agama kepada Islam seminggu sebelum kematiannya dan akan dikebumikan secara Muslim.

Mahkamah Malaysia mengarahkan mayat wanita tersebut diserahkan untuk pengebumian secara Kristian selepas dakwaan penukaran agama tersebut ditarik balik.

Dalam kes yang lain, seorang wanita berusia 29 tahun yang dilahirkan Muslim tetapi menukar kepada agama Hindu diarahkan oleh pihak berkuasa Malaysia untuk menghabiskan masa selama 6 bulan di pusat pemulihan Islam, yang dia menyatakan pegawai-pegawai cuba untuk memaksanya beribadat secara Muslim, memakai tudung kepala dan memakan daging lembu, satu pencabulan kepada Hindu.

Sementara itu, Kerajaan Malaysia, baru-baru ini menyatakan bahawa bukan Muslim tidak boleh menggunakan perkataan “Allah”, bimbang penganut Kristian yang menggunakan istilah tersebut untuk merujuk kepada Tuhan mereka di dalam kitab Bible dalam Bahasa Melayu dan lain-lain penerbitan.

Dan pada bulan lepas, pegawai kastam telah merampas 32 kitab Bible daripada seorang pengembara Kristian, menyatakan bahawa mereka (pegawai kastam) cuba untuk memastikan sama ada kitab Bible tersebut diimport untuk penggunaan komersial. Seorang pegawai kerajaan menyatakan bahawa tindakan tersebut adalah salah.

Minggu lepas, Perdana Menteri Abdullah meyakinkan minoriti bahawa dia seorang yang “jujur dan adil” dengan semua agama.

“Sudah tentu, terdapat salah faham yang kecil,” kata Abdullah di dalam satu ucapan kepada pengundi Cina. “Apa yang penting adalah kita sanggup untuk berbincang dan menyelesaikan masalah kita bersama-sama.”

Teresa Kok, seorang pembuat undang-undang mewakili pembangkang Democratic Action Party (DAP), menyatakan penglibatan terbaru gereja ke dalam politik “sudah tentu akan membantu dalam mewujudkan kesedaran politik,” tetapi tidak akan menyebabkan perubahan sokongan yang besar kepada pembangkang.

Ramai penganut Kristian, khususnya di bandar, populasi kelas pertengahan, secara tradisinya menyokong Barisan Nasional pimpinan Abdullah kerana mereka “tidak mahu menghuru-harakan keadaan,” kata Kok.

Barisan Nasional mengandungi 14 parti yang mewakili pelbagai kumpulan etnik. Pakatan tersebut, yang telah memerintah sejak 1957, dijangka akan mengekalkan kuasa dengan mudah, tetapi dengan majoriti parlimen yang rendah kerana ketegangan agama, dan aduan terhadap inflasi, jenayah dan rasuah – (Associated Press) AP

AIDC menterjemah artikel The Malaysian Insider 2008 bertajuk "Malaysian churches wade into politics". Artikel asal klik di sini

Artikel lain berkaitan :

1. Anwar Ibrahim desak kalimah ‘Allah’ patut dibenar kepada Kristian

2. Anwar Ibrahim disanjung oleh Majlis Gereja

3. Hati-hati dengan slogan Harapan Baru, Anwar Ibrahim

4. Anwar cadang pindaan akta untuk mudahkan murtad ?

5. Anwar Ibrahim aktif dailog antara agama

6. Anwar Ibrahim dakwa Malaysia halang pluralisme agama

7. Kalimah ALLAH Majalah Kristian : Anwar Ibrahim sudah beri lampu hijau

8. Mengapa Majlis Gereja suka berdialog antara agama dengan Anwar Ibrahim ?

9. Majlis Perundingan Antara Agama Pulau Pinang misi Harapan baru Anwar Ibrahim

10. Anwar Ibrahim bapa pendokong Pluralisme Asia Tenggara

11. The Christian Federation of Malaysia (CFM) tuntut Bible dalam Bahasa Malaysia

12. Saranan RAND Corporation terpancar Perutusan Hari Natal Anwar Ibrahim

13. “Kita mesti galakkan IFC dan debat terbuka” kata Anwar Ibrahim

14. Anwar Ibrahim : Global Convivencia - John Esposito

15. Anwar Ibrahim jawab isu Yahudi kepada pelabur asing di Hong Kong

16. Anwar Ibrahim bergabung Jaringan Islam Liberal memoderatkan Malaysia dan Indonesia


Sila klik untuk baca selanjutnya...

Monday, February 23, 2009

Kisah Sebenar Skandal Gambar Bogel Elizabeth Wong



Oleh: Killer, 18 Februari 2009

Baik rakan-rakan. Ini adalah kisah di dalam skandal Elizabeth Wong.

Nama teman lelakinya adalah Hilmi Malek, seorang lelaki Melayu Muslim yang telah berkahwin. Dia merupakan Pembantu Peribadi kepada Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan ,Hee Loy Sian dan ahli penting Parti Keadilan Rakyat (PKR) bahagian Pandan. Dia dikatakan datang daripada sebuah keluarga yang kaya.

Elizabeth mempunyai ramai teman lelaki secara berturutan. Pernah sekali ditangkap ketika mengadakan hubungan seks dengan Tian Chua oleh teman wanitanya (Tian Chua) telah meninggalkannya (Tian Chua) selepas itu.

Mable Au, bekas tunang Tian Chua



Terdapat banyak cerita mengenai hubungan seksual Elizabeth dan Tian Chua dan mereka ditangkap sekali lagi oleh orang-orang PKR di sebuah hotel di Taipei ketika lawatan “memburu katak” ke Taiwan apabila delegasi Pakatan Rakyat (PR) mengejar ahli Parlimen BN yang berada dalam “misi pertanian”.


Elizabeth Wong dan Tian Chua dalam misi memburu calon-calon BN ke Taiwan


Elizabeth semakin rapat dengan Hilmi dan mereka menjadi semakin intim ketika menyertai Pilihan raya Ke- 12, (Mac tahun lalu). Walau bagaimanapun hubungan mereka menjadi tegang dengan aktiviti-aktiviti “kurikulum luar ” Elizabeth. Mereka dikatakan telah berpisah selepas perkahwinan Hilmi tetapi ianya masih berterusan.

Perkara tersebut sampai ke kemuncaknya kira-kira dua bulan yang lepas apabila Hilmi menemui gambar bogel Elizabeth dengan teman lelaki Mat Salleh. Hilmi menjadi marah dan mereka memutuskan hubungan. Walau bagaimanapun, gambar-gambar (bogel Eli) telah sampai ke pengetahuan aktivis PKR memandangkan bekas kekasih tersebut terlibat dalam pergaduhan besar.

Hilmi Malek, kekasih gelap Elizabeth Wong



Jadi, tindakan puak-puak yang bermusuhan dalam PKR mengintai kerusi Exco (yang dipegang oleh Eli) dan kepentingan perniagaan telah menimbulkan kemarahan Elizabeth, kerana tentangannya yang tegas terhadap isu alam sekitar dan pembangunan lereng bukit merupakan saat terbaik untuk membunuh karier politiknya.

Oleh itu, gambar-gambar dan klip video yang diperoleh oleh mereka yang tidak berprinsip dan telah digunakan untuk menjatuhkan maruahnya. Inilah sebab kenapa mereka ini menemui Malay Mail dan tidak membuat ugutan kepada Elizabeth.

Ia sesuatu yang amat menipu apabila Eli menyatakan gambar tersebut diambil tanpa pengetahuannya ataupun kerja BN. Lebih baik dia mengaku ataupun perkara ini akan menjadi semakin buruk.


AIDC menterjemah seorang pengomen bernama killer dalam laman Malaysian Insider bertarikh 18 Februari 2009 di bawah tajuk "Police to question Wong's ex-boyfriend". Tetapi komen itu telah dipadamkan dalam artikel sama pada 21 Februari. Namun komen itu masih boleh diperolehi dalam carian google. Klik di sini . Komen yang sama juga ditulis dalam youtube channel anwaribrahimdotcom di bawah tajuk video "Kes Elizabeth : Tian Chua berang ?". Klik di sini


Sila klik untuk baca selanjutnya...

Anwar Ibrahim bergabung Jaringan Islam Liberal memoderatkan Malaysia dan Indonesia



Negara Muslim di Asia Tenggara disebut-sebut sebagai model kepada demokrasi Islam, tetapi John Aglionby pula berpendapat kata-kata seperti itu adalah berbahaya bagi sesetengah pihak.

Kesederhanaan dalam agama adalah kunci kejayaan untuk meneruskan perang ke atas keganasan dan membina demokrasi di negara- negara Islam. Atau sekurang-kurangnya ia merupakan mesej jelas yang ditunjukkan oleh dua persidangan antarabangsa berprofil tinggi di Indonesia minggu ini.

Pertama, persidangan itu ditaja bersama oleh Kerajaan Australia dan Indonesia di tengah bandar Jawa, Yogyakarta, bertajuk Dialog Antarabangsa Mengenai Kerjasama Antara Agama. Dihadiri oleh penganut daripada pelbagai agama utama, dan lebih memfokuskan kepada membina keamanan di antara budaya yang berbeza.

“Manusia yang mempunyai agama komited untuk membawa pencerahan dan nilai-nilai kemanusiaan yang amat positif seperti toleransi dan belas kasihan,” kata Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono ketika majlis pembukaan persidangan itu.

“Anda bertanggungjawab untuk membawa mesej kebenaran, perpaduan dan harapan yang mendalam kepada akar umbi masyarakat. Dan mesej tersebut akan bergema di kalangan manusia yang mencintai keamanan di semua peringkat.”

Alexander Downer, Menteri Luar Australia, berkata ia penting untuk memulihkan hubungan di antara golongan agama yang moderat dan pengikut pelbagai agama untuk menghancurkan gerakan militan serta ekstremis agama di Asia.

Kedua, di Jakarta, International Centre for Islam and Pluralism (ICIP) telah mengadakan satu seminar mengenai Islam, demokrasi dan autoritarianisme (fahaman taat setia kepada pihak yang berkuasa).

Salah satu daripada kesimpulan yang dibuat adalah Islam dan demokrasi secara jelas adalah bersesuaian, terutamanya kerana Al-Quran menyatakan bahawa semua manusia dilahirkan sama.

Majlis tersebut melanjutkan kupasan dengan mengukuhkan pandangan meluas bahawa negara-negara Asia Tenggara, yang paling ketara Indonesia dan Malaysia, merupakan benteng Islam moderat menentang mesej agama yang lebih asas yang dilaung-laungkan daripada tempat-tempat lain di dunia.

Kerana itu, kedua-dua negara tersebut telah mengadakan pilihan raya yang aman pada tahun ini, kedua-duanya membenarkan parti-parti yang ortodoks untuk wujud dalam arus politik perdana, kedua-duanya mempunyai pemimpin Muslim yang berdakwah secara toleran merangkumi perkara agama dan kedua-duanya membenarkan kebebasan yang meluas dalam beribadat.

Tetapi pandangan ini, yang sesuai dengan kehendak Washington dan London, mula dicabar oleh pemikir-pemikir progresif (moderat/liberal) daripada kedua-dua negara.

Mereka mendakwa bahawa bukan radikal yang mengambil alih tetapi penubuhan negara kedua-dua negara itu telah dipuji secara berlebihan.

Mesej ini berbaur politik sama seperti agama di negara tersebut.

Ulil Abshar Abdalla daripada Jaringan Islam Liberal (JIL) Indonesia menyatakan bahawa undang-undang Syariah perlu dilaksanakan dengan lebih meluas selain daripada menghukum mereka yang melakukan jenayah.

“Apa yang penting kepada kami adalah mempunyai satu negara yang demokratik di mana masyarakat awam mempunyai lebih kekuasaan ke atas tentera, satu masyarakat bertamadun yang kuat dan media yang bebas, ” katanya. “Kami belum sampai ke situ. Perjalanan kami masih jauh".

Anwar Ibrahim, bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang baru sahaja dibebaskan daripada penjara selepas dijatuhkan hukuman selama 6 tahun kerana liwat – satu tuduhan yang dikutuk oleh kebanyakan kerajaan dan kumpulan hak asasi manusia – memberikan komen yang lebih pedas tentang asas moderat yang mendasari negaranya.

“Sebagai seorang Muslim, anda harus percaya dalam sesetengah perkara asas,” katanya kepada Guardian Unlimited. “Tetapi sebagai negara Muslim anda harus memberikan contoh yang baik, satu model yang baik. Ianya mesti aman, mempunyai ekonomi yang kuat, mesti demokratik, mempunyai maruah, undang-undang yang berkesan untuk menentang rasuah. Kenapa anda memanggil Malaysia moderat sedangkan rasuah terlalu meluas. Saya mendapati ia amat sukar untuk difahami.”

“Adakah Muslim moderat bertoleransi dengan undang-undang zalim? Adakah Muslim moderat bertoleransi dengan rasuah yang semakin menular di tengah-tengah mereka ? Frasa Islam moderat telah dirampas oleh pemimpin-pemimpin seperti ini. Malaysia kurang korup dibandingkan dengan Bangladesh, ekonominya lebih baik daripada Mali, tetapi Malaysia belum mencapai tahap moderat.”




Foto atas : Anwar menerima gelaran tokoh “Muslim Democrat of the Year Award 2005" anjuran CSID dan ditaja dana Amerika iaitu NED. Foto ini menunjukkan anggota-anggota CSID, Amerika, dari kiri, Antony Sullivan, (Vice-Chair CSID), Radwan Masmoudi (President CSID), Anwar Ibrahim dan yang tidak bertudung ialah Asma Afsaruddin (Chair CSID).Foto bawah, Carl Gershman (Presiden NED) berbangsa Yahudi turut serta dalam perbincangan Islam dan Demokrasi yang dibentangkan Anwar. CSID atau Center for the Study of Islam and Democracy, Amerika juga ditaja oleh dana yang didalangi Yahudi iaitu NED, NDI, IRI dan USAID. Bermakna pengaruh Zionis menyusup ke dalam pertubuhan berlabel "Islam" tetapi dilunakkan dengan suntikan "Demokrasi" menjadi "Demokrasi Islam"


Ulil bersetuju. Dia percaya perkataan “progresif” lebih baik digunakan berbanding moderat.

“Istilah Islam moderat dimainkan oleh mereka yang berkuasa dan mereka mendapat keuntungan daripadanya,”katanya. “Islam perlu lebih progresif daripada moderat. Islam perlu berubah mengikut masa dan berubah bersama masa.”

Pandangan seperti itu masih lagi dianggap tidak diberi keutamaan, terutamanya kerana mereka tidak selesa dengan majoriti golongan yang berkuasa di kedua-dua negara tersebut, di mana rasuah tanpa sangsi masih menular dan institusi demokrasi masih jauh daripada kematangan.

Tetapi seperti yang diakui oleh Ulil, persidangan seperti dialog kerjasama antara agama tidak berjaya seperti beberapa tahun lepas.

“Masyarakat telah berubah tetapi ia perlu berubah dengan lebih banyak lagi”


AIDC menterjemah artikel American Muslim Perspective,bertajuk 'International Dialogue on Interfaith Cooperation in Indonesia'. Artikel asal klik di sini. Program itu anjuran Kerajaan Australia dengan kerjasama kerajaan Indonesia dan Muhammadiyah, salah satu organisasi Muslim terbesar di Indonesia diadakan pada 6 Disember 2004 bertujuan untuk mempromosi moderat dan menentang extremism

Artikel pilihan :

1. Strategi RAND Corporation kaderkan Anwar Ibrahim sebagai Muslim Moderat

2. Anwar Ibrahim dakwa Malaysia halang pluralisme agama

3. Benarkah Anwar Ibrahim Pendokong Islam Liberal ?

4. Agenda RAND Corporation : Antara Anwar Ibrahim & Abdurrahman Wahid, siapa lebih berperanan ?

5. Strategi Rand Corporation, Amerika merosakkan Islam di Indonesia. Saranan RAND Corporation terpancar Perutusan Hari Natal Anwar Ibrahim

6. Mengapa Majlis Gereja suka berdialog antara agama dengan Anwar Ibrahim ?

7. Anwar Ibrahim : Ke mana haluan perjuangan Islam ?

8. Anwar Ibrahim tandatangani Annapolis Summit, iktiraf negara Israel


Sila klik untuk baca selanjutnya...

Anwar Ibrahim bapa pendokong Pluralisme Asia Tenggara



+ Semasa TPM, beliau mengarahkan Universiti Malaya untuk menganjurkan persidangan mengenai dialog peradaban di antara Islam dan Confucianisme
+ Tidak sempat menganjurkan dialog peradaban di antara Islam dan Hinduisme kerana di penjara di Sungai Buloh
+ Pemuja tokoh-tokoh seperti Rabindranath Tagore, Muhammad Iqbal, Jose Rizal, Lu Xun
+ Muslim harus harus berinteraksi dengan penganut lain, Hindu, Buddha, Tao, Confucian dan berinteraksi dengan Barat
+ Paksi kekuatan Muslim berpunca dari pemikirannya seperti Hannah Arendt(Seorang penulis Yahudi yang membela Holocoust) yang dilabel 'kehidupan idea'
+ Pluralisme akan berkembang jika wujudnya demokrasi
+ Hanya dengan 'demokrasi' fanatik agama dapat dibendung
+ Dunia Islam harus mencontohi Eropah pada abad ke-18 telah memulakan pencerahan dengan membebaskan manusia daripada kepercayaan karut, fanatisisme dan ketaksuban.

Ucapan Dasar oleh Anwar Ibrahim pada Sesi Perasmian Persidangan "Inter-Civilisational Dialogue in a Globalising World" dianjurkan oleh Institute of Objective Studies (IPS), New Delhi pada 8 April 2005
Saya amat berbesar hati kerana dapat berucap di dalam persidangan ini. “Dialog Antara Ketamadunan”, khususnya selepas 11 September, merupakan satu perbincangan yang sangat hebat. Tetapi ia juga merupakan satu perkara yang amat dekat di hati saya. Dialog antara peradaban adalah satu perkara yang sangat mustahak bagi seluruh dunia.

Kita hidup di dalam satu perkampungan global dan setiap kampung saling berkaitan antara satu sama lain. Semua peradaban yang hidup dipadatkan ke dalam perkampungan ini. Jadi, kita tidak boleh berinteraksi antara satu sama lain. Juga kita tidak boleh menghina antara satu sama lain. Kita mesti bercakap antara satu sama lain dan bercakap dengan adil.

Minat saya dalam perkara ini merangkumi kedua-duanya, intelektual dan juga praktikal. Saya datang dari Malaysia, yang mengandungi tiga kumpulan etnik yang utama – Melayu, Cina dan India.

Dan setiap kumpulan etnik, dalam cara mereka yang tersendiri, mewakili sekurang- sekurangnya satu Tamadun Asia yang hebat – Tamadun Islam, Tamadun Cina dan Tamadun India.

Negara saya adalah seperti sebuah kawah yang hebat, atau mungkin sebuah lautan yang hebat, disalurkan oleh tiga sungai yang merupakan tamadun yang hebat. Jadi, setiap pihak mesti mengenali antara satu sama lain, dan mesti berinteraksi antara satu sama lain.

Oleh sebab ini, semasa saya merupakan Timbalan Perdana Menteri saya memujuk Universiti Malaya untuk menganjurkan persidangan mengenai dialog peradaban di antara Islam dan Confucianisme. Saya mungkin akan menganjurkan satu persidangan mengenai dialog peradaban di antara Islam dan Hinduisme sekiranya saya tidak dihantar untuk percutian Sungai Buloh.

Walau bagaimanapun, persidangan tersebut membawa kepada penubuhan Pusat untuk Dialog Peradaban di universiti itu.

Pengaruh Tamadun India kepada rantau saya – Asia Tenggara – amat mendalam memandangkan ianya diperkaya. Dua Monumen yang paling hebat di rantau saya, Borabodur di Jawa dan Angkor Watt di Kemboja, adalah kreatif dan merupakan respons estetik oleh Asia Tenggara kepada dorongan Tamadun India.

Dalam peringkat pembentukannya, rantau saya selalu digambarkan oleh ahli sejarah sebagai sebahagian daripada “India Yang Besar” dan pembentukan kerajaan sebagai “Asian Tenggara Yang Telah Diindiakan.” Kisah daripada Ramayana dan Mahabharata merupakan sebahagian daripada budaya rakyat kami.

Di Kelantan (Malaysia), yang selalu disifatkan sebagai negeri Muslim yang paling alim, kesemua seni persembahan tradisional disediakan daripada tema epik- epik yang hebat ini. Bagaimanapun, impak daripada kekuatan kebudayaan India bukan sahaja merupakan sesuatu yang sudah lama berlalu.

Salah satu kekesalan saya di dalam kerajaan adalah saya tidak mampu untuk menganjurkan satu persidangan antarabangsa mengenai kepentingan universal Rabindranath Tagore, sebagai satu kesinambungan siri persidangan antarabangsa mengenai Kebangkitan Semula Asia.

Motivasi yang mendasari siri persidangan ini adalah untuk mengenang perintis kebangkitan semula Asia seperti Tagore, Muhammad Iqbal, Jose Rizal, Lu Xun dan beberapa yang lain. Tidak dilihat sebagai mengenang mereka secara sentimental, tetapi untuk mempelajari daripada pengembaraan kebudayaan dan intelektual mereka, dan untuk meneruskannya bermula daripada mana mereka tinggalkannya.

Saya percaya pada masa itu, dan saya masih mempercayainya, bahawa Asia akan mempunyai masa depan yang hebat. Ia mempunyai zaman lampau yang hebat. Dan saya fikir sekiranya Asia dapat memperbaharui dirinya sendiri, Asia akan menyumbang ke arah memperkayakan kebudayaan global. Juga terdapat pada satu masa jingoisme (fahaman yang mengagung-agungkan kehebatan sendiri) Asia, khususnya di kalangan yang kononnya harimau - harimau ekonomi dan naga - naga ekonomi, beberapa tahun sebelum krisis kewangan Asia.

Dalam obsesi mereka, dengan mengejar ekonomi, para jingois ini menggambarkan pandangan Asia yang singkat. Tidak kira bagaimana berjaya sekalipun, Asia tidak boleh ditakrifkan dengan istilah ekonomi semata-mata. Sebenarnya, tiada tamadun yang boleh ditakrifkan dengan menyediakan kesejahteraan ekonomi. Ia amat mustahak untuk berjaya dari segi ekonomi supaya rakyat tidak akan menderita dalam keperitan kemiskinan dan kemelaratan. Tetapi ianya tidak boleh secara keseluruhannya menjadi begitu.

Jadi, persidangan kebangkitan semula Asia cuba untuk mengingatkan dunia dan Asia sendiri bahawa Asia merupakan sebuah peradaban, atau Asia mengandungi beberapa tamadun. Bukan sahaja Asia harus berinteraksi dengan Barat, Asia juga mesti berinteraksi antara mereka sendiri.

Muslim tidak semestinya berinteraksi dengan Barat, Muslim juga harus berinteraksi dengan penganut Hindu, Buddha, Tao, Confucian dan sebagainya.

Sebagai orang Asia, kita mesti menghargai kepelbagaian. Biarkan Huntington menyediakan bayang-bayang yang mengerikan mengenai pertembungan peradaban, tetapi orang Asia turut serta dalam pesta peradaban.

Untuk turut serta dalam pesta peradaban, seseorang itu harus menyayangi peradaban. Untuk mencintai peradaban, seseorang itu harus menyayangi idea. Seseorang tidak boleh hidup tanpa idea. Masyarakat primitif menjadi bertamadun kerana mereka menghasilkan idea – idea mengenai manusia, tentang masyarakat, tentang keadilan dan tentang kecantikan.

Kita mengiktiraf satu peradaban kerana mereka menghasilkan lelaki dan wanita yang hidup, dalam apa yang dinamakan oleh Hannah Arendt (Seorang penulis Yahudi yang membela Holocoust) sebagai “kehidupan idea.”


Kita tidak boleh memahami Greek klasik tanpa memikirkan tentang Plato. Kita tidak boleh memahami India klasik tanpa memikirkan tentang Shankaracharya atau Ramanuja, atau kita tidak boleh memahami Tamadun Islam tanpa memikirkan tentang Ibn Sina atau Ibn Khaldun, al Biruni atau Waliullah Dehlawi. Kita tidak boleh memahami Cina tanpa memikirkan tentang Wang Yang Ming atau Reformis hebat Wang An Shih.

Kesemua pemikir ini, atau manusia dengan idea, menghasilkan idea untuk tamadun mereka. Idea-idea tersebut membezakan tamadun mereka dengan tamadun yang lain, tetapi juga idea yang menghubungkan satu tamadun dengan yang lain.

Salah seorang pemikir terhebat pada abad ke-20, Alfred North Whitehead, menyatakan bahawa saat membuat keputusan apabila manusia berubah daripada kekejaman kepada ketamadunan adalah apabila manusia berubah daripada pergantungan terhadap penggunaan kekerasan kepada pergantungan kepada penggunaan pujukan.

Daripada kuasa pujukan, ini adalah keputusan minda manusia, tetapi mereka tidak melakukannya melalui kuasa tentera. Mereka melakukannya melalui pujukan. Mereka tidak menguasai melalui kekuatan senjata, tetapi melalui senjata perdebatan mereka.

Idea ini, oleh Whitehead, seorang ahli falsafah Amerika, adalah relevan sangat mendalam untuk kita, terutamanya sebagai satu ulasan kepada inisiatif untuk mempromosikan demokrasi. Tanpa sangsi, demokrasi merupakan satu pencapaian manusia yang paling hebat.

Demokrasi adalah mengenai kebebasan dan pilihan, untuk bebas daripada kezaliman dan penindasan, tentang penyertaan dalam urus tadbir. Daripada semua organisasi politik yang dikaji oleh manusia, demokrasi adalah satu-satunya sistem yang boleh diharapkan dalam pemujukan daripada kekerasan.

Memandangkan ianya seperti mendatangkan masalah kepada setiap demokrat yang bersemangat, demokrasi adalah satu sistem politik yang ditakrifkan oleh pemujukan, boleh dimulakan oleh kekerasan. Ianya adalah satu istilah yang berbeza, sekurang-kurangnya secara teoretikal, bahawa anda boleh mengembangkan kebebasan melalui penjajahan.

Kita memiliki pengalaman terbaru Indonesia yang perubahan kepada demokrasi merupakan sesuatu yang benar-benar berlaku. Ia datang daripada hasrat dan ketabahan rakyat Indonesia, yang merupakan sebuah negara Islam yang besar di dunia, untuk membebaskan diri mereka daripada tiga dekad pemerintahan tentera secara diktator.

Ia juga datang daripada keinginan rakyat Indonesia untuk menyambung uji kaji mereka dalam demokrasi, bermula pada 1945, tetapi disabotaj oleh “demokrasi Sukarno yang dibimbing”, dan kemudiannya diambil tempat oleh fahaman ketenteraan Orde Baru Suharto.

Uji kaji Indonesia yang terbaru ini telah mengundang perdebatan sama ada Islam adalah bersesuaian dengan demokrasi atau secara keseluruhannya tidak relevan.

Juga di sini, India, pengalaman dalam kebebasan dan demokrasi tidak kurang daripada diperkaya. India kekal dan akan kekal sebagai demokrasi terbesar di dunia sehingga Cina mengambil keputusan untuk menyertai komuniti demokrasi. Juga di kalangan ahli sufi dan ahli Yoga, ahli falsafah dan pendeta, bertukar-tukar idea, penemuan intelektual dan pengalaman spiritual.

Tiga ratus tahun yang lepas, Putera Dara Shikoh menerangkan dialog ini sebagai “pertemuan dua lautan” - maja’ ul bahrian. Penterjemahan teks Hindu kepada parsi yang ditauliahkan olehnya selepas itu membantu penemuan Barat dalam pemikiran India.

Biarkan ia seperti itu, India juga menghadapi cabaran- cabaran yang serius. Cabaran- cabaran India – penganut Hindu, Muslim dan Kristian – bukan sahaja untuk India. India mesti menghadapi cabaran ini dengan mewakili demokrasi Asia. Masyarakat yang amat kuat pegangan agamanya mempunyai fanatik di tengah-tengah mereka.

Oleh itu, India perlu bertarung dengan fanatik dan mereka yang sengaja menyamar dalam keadaan terpencil yang mana berniat untuk menggagalkannya demokrasinya. Hanya melalui dialog peradaban yang berterusan dan penuh semangat, India dapat mencegah demokrasinya daripada dirampas oleh fasis agama.

India mempunyai kekayaan budayanya, intelektual dan spiritual yang mendalam. Sekiranya ia dapat menggunakan sumber- sumber ini, melalui lebih kepada pujukan daripada kekerasan, dalam bertarung dengan mereka yang gila yang dipinggirkan, India dapat membuka jalan ke arah satu covivencia global yang baru, satu kehidupan yang toleran, saling memperkayakan dan memahami.

Barat juga perlu mempelajari sesuatu daripada ini. Kesedaran yang datang di Eropah pada abad ke-18 telah cuba untuk membebaskan manusia daripada kepercayaan karut, fanatisisme dan ketaksuban melalui penggunaan sebab.

Cahaya yang menggunakan sebab yang semakin malap dalam peradaban Islam dan Asia, mendapat satu sumber baru di Barat, dan akhirnya memujuk sebahagian daripada dunia untuk menemukan semula keajaiban ini yang dipanggil kebijakan manusia.

Ia merupakan satu enigma kepada orang Asia, yang masih mempelajari semula untuk menjadi rasional, untuk mendapatkan maklumat bahawa tinggalan fanatisisme dan ketaksuban di barat telah mendapat satu semangat yang baru.

Seperti pertarungan melawan fanatisisme dan ketaksuban dan fasis bukan sahaja dibimbangkan oleh Timur. Barat juga mesti berazam untuk bertarung menggunakan fanatik mereka.

Terima kasih.


AIDC menterjemah ucapan Anwar dalam The Society of Publisher in Asia 2005. Artikel asal klik di sini

Artikel lain yang berkaitan :

1. Liberalisma dan Pluralisma Agama Ancaman Baru Islam di Malaysia

2. Anwar Ibrahim bergabung Jaringan Islam Liberal memoderatkan Malaysia dan Indonesia

3. Saranan RAND Corporation terpancar Perutusan Hari Natal Anwar Ibrahim

4. Anwar Ibrahim : Global Convivencia - John Esposito

5. Anwar Ibrahim dakwa Malaysia halang pluralisme agama

6. Anwar berdialog dengan Kristian-Yahudi di Florence, Italy ?

7. Badan Pemikir Anwar Ibrahim (IKD) sokong Pluralisme?

8. Mengenal pemikiran Anwar Ibrahim, kenalilah pemikiran Khalid Jaafar

9. Gus Dur: Bapak Pluralisme Indonesia

10. Model Anwar Ibrahim : Masyarakat Madani dan Masyarakat Plural di Indonesia

11. Agenda RAND Corporation : Antara Anwar Ibrahim & Abdurrahman Wahid, siapa lebih berperanan ?

12. Setelah "Reformasi" tumbangkan "diktator" : Berjayakah projek liberalisme di Indonesia ?

13. JIL, CIA, Asia Foundation rancak serang Muslim Indonesia

14. Ancaman Liberalisme Islam di Indonesia

15. Kenapa Yahudi-Amerika suka Anwar?


Sila klik untuk baca selanjutnya...