AIDC BLOG: Majlis Gereja Malaysia bantu parti kebebasan beragama

Wednesday, February 25, 2009

Majlis Gereja Malaysia bantu parti kebebasan beragama

Ketua Biskop Kristian Katolik Dato Murphy Pakiam (nombor dua dari kanan) bersama Anwar Ibrahim dan Wan Azizah di Rumah Terbuka Kristian anjuran Christian Federation of Malaysia (CFM) bertempat di Archdiocesan Pastoral Institute, Jalan Bukit Nanas, Kuala Lumpur pada 25 Disember 2007. Pertemuan ini disusuli dengan 'pertemuan tertutup' Anwar dan CFM seminggu menjelang PRU 12. Dalam pertemuan itu CFM telah menuntut beberapa komitmen daripada Anwar sekiranya partinya memenangi PRU itu.


Kuala Lumpur, Feb 27 – Gereja-gereja di Malaysia sedang mencampuri politik secara berhati-hati dengan menggesa penganut Kristian untuk mengundi calon-calon yang bertanding dalam pilihan raya umum bulan hadapan yang calon tersebut mesti menjuarai kebebasan beragama di dalam masyarakat majoriti Muslim.

Desakan tersebut menunjukkan sikap ambil berat yang semakin meningkat di kalangan penganut agama minoriti yang merasakan hak-hak mereka telah dihakis dengan meningkatnya keghairahan Islam, serta banyak menyalahkan birokrat Muslim yang terlalu bersemangat di dalam kerajaan Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi.

Gereja-gereja mula menyebarkan risalah menggesa penganut Kristian untuk melihat platform dan rekod parti politik terhadap “kebebasan agama, suara hati dan bersuara” sebelum membuang undi pada pilihan raya umum.

“Kita mahu berpaut kepada setiap ahli politik yang bertanggungjawab,” kata Hermen Shastri, setiausaha eksekutif Christian Federation of Malaysia

“Ramai orang tidak akan mengundi wakil yang tidak akan bercakap” untuk hak-hak agama, katanya.

Persekutuan tersebut termasuk Majlis Kristian Protestan Malaysia, Roman Catholics dan National Evangelical Fellowship (Perkumpulan Evengelis Kebangsaan).

Walaupun sesetengah gereja telah membuat gesaan yang sama pada masa lalu, ramai penganut Kristian masing-masing mengambil berat tentang kesan pilihan raya ini kerana apa yang mereka anggap sebagai “arah aliran pengIslamisasi dan bagaimana ia mengancam masyarakat beragama yang lain,” kata Shastri.

Dia menekankan bahawa gereja masih lagi tidak mempunyai pendirian politik, dan kempen tersebut bukan satu sokongan kepada parti-parti politik sekular, yang menyalahkan kerajaan kerana membenarkan diskriminasi agama untuk mewujudkan ketegangan selama berdekad-dekad dalam keharmonian pelbagai etnik.

Persekutuan Kristian sekarang bekerja bersama rakan-rakan penganut Buddha dan Hindu, yang akan menyebarkan risalah yang sama di kuil dan tokong, kata Shastri.

Beberapa kejadian yang terbaru menunjukkan meningkatnya ketegangan agama di Malaysia, sebuah negara yang mempunyai 27 juta penduduk, 50 peratus beragama Islam, 23 peratus penganut Buddha, 11 peratus penganut Kristian dan 6 peratus Hindu, dengan lain-lain agama Cina tradisional.

Pada Disember, Suruhanjaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Kebebasan Agama Antarabangsa mengutuk tindakan kerajaan terhadap etnik India Hindu di negara ini, termasuk penggunaan gas pemedih mata dan meriam air terhadap tunjuk perasaan aman, memukul penunjuk perasaan yang mencari perlindungan di kuil dan pemusnahan kuil-kuil dan tempat suci Hindu.

Suruhanjaya berkenaan berkata, perkembangan Syariah, atau undang-undang Islam adalah “mengancam mahkamah sivil Malaysia sekular dan komitmen negara ke arah pluralisme agama.”

Ketika Islam merupakan agama rasmi negara, Malaysia dikatakan salah sebuah daripada negara Islam yang paling tenang di dunia. Negara Asia Tenggara menggunakan sistem dwi-keadilan. Mahkamah syariah menguruskan hal ehwal Muslim, manakala mahkamah sivil menguruskan penganut Hindu, Kristian, Buddha dan lain-lain minoriti agama.

Bagaimanapun, dengan pembelaan daripada ahli politik Muslim, mahkamah Syariah telah masuk campur dalam beberapa kes berprofil tinggi yang melibatkan penukaran agama, perkahwinan, penceraian dan penjagaan kanak-kanak yang melibatkan bukan Muslim.

Suami penganut Kristian yang mati pada Disember berbalah dengan pihak berkuasa Islam yang berkeras menyatakan bahawa dia telah menukar agama kepada Islam seminggu sebelum kematiannya dan akan dikebumikan secara Muslim.

Mahkamah Malaysia mengarahkan mayat wanita tersebut diserahkan untuk pengebumian secara Kristian selepas dakwaan penukaran agama tersebut ditarik balik.

Dalam kes yang lain, seorang wanita berusia 29 tahun yang dilahirkan Muslim tetapi menukar kepada agama Hindu diarahkan oleh pihak berkuasa Malaysia untuk menghabiskan masa selama 6 bulan di pusat pemulihan Islam, yang dia menyatakan pegawai-pegawai cuba untuk memaksanya beribadat secara Muslim, memakai tudung kepala dan memakan daging lembu, satu pencabulan kepada Hindu.

Sementara itu, Kerajaan Malaysia, baru-baru ini menyatakan bahawa bukan Muslim tidak boleh menggunakan perkataan “Allah”, bimbang penganut Kristian yang menggunakan istilah tersebut untuk merujuk kepada Tuhan mereka di dalam kitab Bible dalam Bahasa Melayu dan lain-lain penerbitan.

Dan pada bulan lepas, pegawai kastam telah merampas 32 kitab Bible daripada seorang pengembara Kristian, menyatakan bahawa mereka (pegawai kastam) cuba untuk memastikan sama ada kitab Bible tersebut diimport untuk penggunaan komersial. Seorang pegawai kerajaan menyatakan bahawa tindakan tersebut adalah salah.

Minggu lepas, Perdana Menteri Abdullah meyakinkan minoriti bahawa dia seorang yang “jujur dan adil” dengan semua agama.

“Sudah tentu, terdapat salah faham yang kecil,” kata Abdullah di dalam satu ucapan kepada pengundi Cina. “Apa yang penting adalah kita sanggup untuk berbincang dan menyelesaikan masalah kita bersama-sama.”

Teresa Kok, seorang pembuat undang-undang mewakili pembangkang Democratic Action Party (DAP), menyatakan penglibatan terbaru gereja ke dalam politik “sudah tentu akan membantu dalam mewujudkan kesedaran politik,” tetapi tidak akan menyebabkan perubahan sokongan yang besar kepada pembangkang.

Ramai penganut Kristian, khususnya di bandar, populasi kelas pertengahan, secara tradisinya menyokong Barisan Nasional pimpinan Abdullah kerana mereka “tidak mahu menghuru-harakan keadaan,” kata Kok.

Barisan Nasional mengandungi 14 parti yang mewakili pelbagai kumpulan etnik. Pakatan tersebut, yang telah memerintah sejak 1957, dijangka akan mengekalkan kuasa dengan mudah, tetapi dengan majoriti parlimen yang rendah kerana ketegangan agama, dan aduan terhadap inflasi, jenayah dan rasuah – (Associated Press) AP

AIDC menterjemah artikel The Malaysian Insider 2008 bertajuk "Malaysian churches wade into politics". Artikel asal klik di sini

Artikel lain berkaitan :

1. Anwar Ibrahim desak kalimah ‘Allah’ patut dibenar kepada Kristian

2. Anwar Ibrahim disanjung oleh Majlis Gereja

3. Hati-hati dengan slogan Harapan Baru, Anwar Ibrahim

4. Anwar cadang pindaan akta untuk mudahkan murtad ?

5. Anwar Ibrahim aktif dailog antara agama

6. Anwar Ibrahim dakwa Malaysia halang pluralisme agama

7. Kalimah ALLAH Majalah Kristian : Anwar Ibrahim sudah beri lampu hijau

8. Mengapa Majlis Gereja suka berdialog antara agama dengan Anwar Ibrahim ?

9. Majlis Perundingan Antara Agama Pulau Pinang misi Harapan baru Anwar Ibrahim

10. Anwar Ibrahim bapa pendokong Pluralisme Asia Tenggara

11. The Christian Federation of Malaysia (CFM) tuntut Bible dalam Bahasa Malaysia

12. Saranan RAND Corporation terpancar Perutusan Hari Natal Anwar Ibrahim

13. “Kita mesti galakkan IFC dan debat terbuka” kata Anwar Ibrahim

14. Anwar Ibrahim : Global Convivencia - John Esposito

15. Anwar Ibrahim jawab isu Yahudi kepada pelabur asing di Hong Kong

16. Anwar Ibrahim bergabung Jaringan Islam Liberal memoderatkan Malaysia dan Indonesia

0 comments: