AIDC BLOG: Annapolis Summit : Anwar Ibrahim tandatangan cadangan Dua Negara kepada Presiden Bush

Wednesday, January 21, 2009

Annapolis Summit : Anwar Ibrahim tandatangan cadangan Dua Negara kepada Presiden Bush



Annapolis Summit : Anwar Ibrahim tandatangan cadangan Dua Negara kepada Presiden Bush


Surat berikut dihantar oleh lapan orang penandatangan asal pada 10 Oktober 2007 kepada Presiden George W. Bush dan Setiausaha Negara Condoleezza Rice, berkaitan dengan persidangan keamanan Timur Tengah, Annapolis Summit, Maryland, yang dijadual akan dilakukan pada akhir November 2007.

Sejak itu, ramai bekas pegawai awam dan intelektual Amerika telah menandatangani surat tersebut di atas kapasiti individu. Draf surat tersebut diusaha bersama oleh tiga badan iaitu New America Foundation/American Strategy Program (Yayasan Amerika Baru/ Program Strategi Amerika), International Crisis Group (Kumpulan Krisis Antarabangsa), dan US/Middle East Project, Inc, dan telah dicetak pada 8 November 2007 dalam terbitan New York Review of Books.

Berikut kandungan surat tersebut :

Yang Dihormati Presiden Bush dan Setiausaha Rice :

Persidangan Keamanan Israel-Palestin yang diumumkan oleh Presiden Bush baru-baru ini dan dijadualkan akan berlangsung pada November akan memberikan peluang yang tulen untuk kemajuan two-state solution (penyelesaian dua negara).

Timur Tengah kekal bergelumang dalam krisisnya selama bertahun-tahun, dan dengan persidangan ini akan memberi kesan positif ke arah menahan gelombang ketidakstabilan dan keganasan yang bakal meningkat. Kerana bimbang berlakunya risiko kegagalan persidangan itu, pengajaran daripada persidangan sebelum ini perlu dijadikan iktibar untuk memastikan kejayaan Annapolis Summit itu. Sebelum ini, percubaan terakhir rundingan berlaku tujuh tahun lepas di Camp David. Mereka berunding mengenai isu asas politik yang membahagikan dua pihak (two-state solution).

Kami percaya, dalam usaha untuk mencapai kejayaan, keputusan yang bakal diambil daripada persidangan itu mestilah substantif dan relevan dalam kehidupan seharian penduduk Israel dan Palestin .

Persidangan antarabangsa perlu berhadapan dengan pengisian keamanan yang kekal : Kerana itu satu persetujuan keamanan yang menyeluruh tidak dapat dicapai pada November ini, maka persidangan itu perlu memfokuskan ke arah langkah-langkah keamanan berkekalan, yang perlu termaktub dalam resolusi Majlis Keselamatan.

Pemimpin Israel dan Palestin perlu berusaha untuk mencapai perjanjian seperti itu. Sekiranya mereka gagal, Kumpulan Kuartet (A.S. , E.U. , Rusia dan Setiausaha Agung) –perlu melindungi mereka agar persidangan patut diadakan – serta perlu mempercepatkan garis panduan, berdasarkan Resolusi Majlis Keselamatan PBB 242 dan 338, Parameter Clinton 2000, Inisiatif Keamanan Arab 2002 dan Road Map 2003.

Garis panduan itu perlu mengandungi perkara berikut :

1. Matlamat Dua Negara (two-state solution), berdasarkan garis panduan yang pernah dibuat pada 4 Jun 1967, dengan proses pindaan kecil, antara satu sama lain dan dipersetujui bersama seperti yang dinyatakan dalam pertukaran tanah 1:1

2. Jerusalem sebagai rumah kepada dua ibu negara, dengan kawasan kejiranan Israel jatuh di bawah kedaulatan Israel manakala kawasan kejiranan Arab jatuh di bawah kedaulatan Palestin

3. Penyusunan semula The Old City of Jerusalem dengan memberikan hak kepada setiap pihak penguasaan berdasarkan tepat suci masing-masing dan laluan tanpa halangan kepada setiap penduduk tempat tersebut. Nota : Old City merujuk the Temple Mount and its Western Wall for Jews, the Church of the Holy Sepulchre for Christians, and the Dome of the Rock and al-Aqsa Mosque for Muslims.

4. Penyelesaian masalah pelarian secara konsisten dengan penyelesaian dua negara, mengutarakan rasa ketidakadilan mendalam terhadap pelarian Palestin, dan juga memberikan mereka pampasan kewangan dan bantuan penempatan semula

5. Mekanisme keselamatan yang mengemukakan kebimbangan penduduk Israel dan dalam masa sama menghormati kedaulatan Palestin


Persidangan tersebut tidak sepatutnya merupakan satu hubungan pada satu masa. Ia perlu mencadangkan usul yang dipercayai dan mengekalkan rundingan status di bawah seliaan antarabangsa dan satu jadual untuk mereka menyelesaikannya, oleh itu kedua-dua penyelesaian dua negara dan potensi penuh Inisiatif Keamanan Arab (normal, hubungan aman di antara Israel dan kesemua negara Arab) dapat direalisasikan.


Persidangan antarabangsa itu perlu termasuk perkara-perkara berikut:

1. Dalam usaha untuk mempertingkatkan keyakinan Israel dalam proses tersebut, negara-negara Arab yang pada masa ini tidak menikmati hubungan diplomatik dengan Israel perlu menghadiri persidangan tersebut.

2. Kami memuji pentadbiran Amerika kerana keputusannya untuk menjemput Syria ke persidangan tersebut; ia perlu diikuti dengan penglibatan sebenar. Kejayaan laluan ini amat penting untuk mengubah landskap serantau. Secara minimum, persidangan tersebut perlu melancarkan rundingan Israel-Syria di bawah naungan antarabangsa.

3. Tentang Hamas, kami percaya bahawa kaedah dialog dengan pertubuhan ini jauh lebih baik daripada pengasingannya ; ia boleh dianjurkan oleh utusan PBB dan Kuartet Timur Tengah . Mempromosikan gencatan senjata di antara Israel dan Gaza mungkin merupakan titik permulaan yang baik.

Persidangan antarabangsa perlu menghasilkan keputusan yang relevan dengan kehidupan seharian penduduk Israel dan Palestin : Selalu terjadi pada masa lampau, wujud jurang di antara kenyataan politik yang menggunung dengan realiti yang dahsyat di lapangan.

Oleh yang demikian persidangan ini juga perlu menghasilkan perjanjian di atas langkah yang konkrit untuk memperbaiki keadaan hidup dan keselamatan, termasuk gencatan senjata yang menyeluruh di Tebing Barat dan Gaza, penukaran tahanan, pencegahan penyeludupan senjata, menghapuskan militia, pergerakan penduduk Palestin yang lebih bebas, menghapuskan tempat pemeriksaan yang tiada justifikasi, menghapuskan penempatan untuk kegiatan ketenteraan milik Israel, dan langkah-langkah lain yang ketara untuk mempercepatkan proses menamatkan penjajahan.

Ia amat penting, sekiranya persidangan tersebut mempunyai kredibiliti, secara kebetulan bersamaan dengan pembekuan Israel dalam memperluaskan penempatan. Ianya mustahil untuk untuk mengadakan perbincangan serius dalam menamatkan penjajahan, sedangkan pengembangan penempatan berjalan dengan cepat. Usaha juga perlu difokuskan dengan mengurangkan tekanan di Gaza dan membenarkan kehidupan ekonominya disambung semula.

Ketiga-tiga elemen ini saling berkait rapat ; sesuatu tidak berlaku sekiranya sesuatu lagi tidak ada. Melainkan persidangan tersebut menghasilkan keputusan yang substantif terhadap status kekal, tiada pihak yang akan mendapat sokongan atau motivasi dari orang ramai untuk mengambil langkah-langkah yang sukar di lapangan.

Sekiranya Syria atau Hamas dipulaukan, prospek bahawa mereka akan memainkan peranan sebagai pensabotaj akan meningkat secara dramatik. Ini akan meningkatkan bentuk keganasan di Tebing Barat atau dari Gaza, sama ada menenggelamkan sebarang pencapaian politik, meningkatkan pengorbanan politik dengan berkompromi untuk kedua-dua belah pihak, dan mensia-siakan kesanggupan Israel untuk tidak mengetatkan larangan keselamatan.

Dengan itu, satu gencatan senjata secara menyeluruh atau penukaran tahanan tidak mungkin berlaku tanpa kerjasama Hamas. Kecuali kedua-dua belah pihak menyaksikan perubahan yang konkrit dalam kehidupan mereka, perjanjian politik diketepikan seperti retorik, seterusnya mengurangkan sokongan untuk penyelesaian dua negara.

Menyedari bahawa masyarakat antarabangsa dan pihak-pihak tersebut muncul – selepas terhenti selama tujuh tahun – untuk mencari penyelesaian konflik Israel-Palestin adalah satu berita yang dialu-alukan. Kerana pertaruhan besar, maka ianya kritikal untuk memastikannya ianya bergerak dengan betul. Ini bermaksud cita-cita sama seperti keberanian untuk mencorakkan lapangan dengan mengambil langkah yang tegas.

Penandatangan :

1. Zbigniew Brzezinski, Bekas Penasihat Keselamatan Negara kepada Presiden Jimmy Carter

2. Lee H. Hamilton, Bekas Ahli Kongres dan Pengerusi Bersama Iraq Study Group (Kumpulan Kajian Iraq)

3. Carla Hills, Bekas Wakil Perdagangan A.S. di bawah Presiden George H.W. Bush

4. Nancy Kassebaum-Baker, Bekas Senator (R-KS)

5. Thomas R. Pickering, Bekas Pembantu Utama Setiausaha Negara di bawah Presiden Bill Clinton

6. Brent Scowcroft, Bekas Penasihat Keselamatan Negara kepada Presiden Gerald Ford dan Presiden George H.W. Bush

7. Theodore C. Sorensen, Bekas Perunding Khas dan Penasihat kepada Presiden John F. Kennedy

8. Paul Volcker, Bekas Pengerusi Lembaga Gabenor Sistem Rezab Persekutuan A.S.


Penandatangan Baru pada 10 Oktober 2007

(Penandatangan menandatangani dalam kapasiti individu lebih daripada kapasiti insititusi)

1. Fouad Alghanim, Ahli Lembaga Antarabangsa, USMEP

2. Jodie Allen, Senior Editor Pusat Penyelidikan Pew; Bekas Editor , Outlook Section, Washington Post

3. Harriet Babbitt, Bekas Duta A.S. ke Persatuan Negara-negara Amerika; Bekas Pengarah National Democratic Institute for International Affairs (Institut Demokrasi Kebangsaan untuk Hubungan Antarabangsa)

4. Birch Bayh, Bekas Senator A.S. (D-IN)

5. Shlomo Ben-Ami, Bekas Menteri Luar Israel

6. Stephen Bosworth, Dekan, The Fletcher School at Tufts University; Bekas Duta ke Korea, Filipina dan Tunisia

7. Lincoln Chafee, Felo Pelawat di Institut Kajian Antarabangsa Watson, Brown University; Bekas Senator A.S. (R-RI)

8. Steven Clemons, Felo Kanan dan Pengarah, Senior Fellow & Director, New America Foundation/American Strategy Program (Yayasan Amerika Baru/Program Strategi Amerika)

9. Harvey Cox, Profesor Pengajian Teologi Hollis, Sekolah Teologi Harvard

10. Michael Cox, Professor di London School of Economics dan Pengarah Pusat Kajian Perang Dingin

11. Edward Djerejian, Pengarah, Institut untuk Dasar Awam James A. Baker III, Rice University; Bekas Penolong Setiausaha Negara untuk Hubungan Timur Dekat; Bekas Duta A.S. ke Israel

12. James Dobbins, Bekas Penolong Setiausaha Negara

13. Joseph Duffey, Pengarah Agensi Maklumat A.S.(1993-1999); Penolong Setiausaha Negara untuk Pendidikan dan Budaya, 1977

14. Peter Edelman, Profesor Undang-Undang dan Pengarah Bersama, Ijazah Undang-Undang dan Dasar Awam; Bekas Penolong Setiausaha untuk Perancangan dan Penilaian

15. Gareth Evans, Presiden & CEO, International Crisis Group (Kumpulan Krisis Antarabangsa); Bekas Menteri Luar Australia

16. Leon Fuerth, Bekas Penasihat Keselamatan Negara kepada Naib Presiden Al Gore

17. Philip H. Gordon, Felo Kanan untuk Dasar Luar A.S., Brookings Institution

18. Morton Halperin, Pengarah Eksekutif, Open Society Policy Center; Pengarah Sokongan A.S. , Open Society Policy Center ; Bekas Pengarah Staf Perancangan Dasar, Jabatan Negara A.S., 1998-2001

19. Gary Hart, Kerusi Wirth di University of Colorado; Pengerusi, Council for a Livable World and the American Security Project (Majlis untuk Dunia Yang Sesuai Didiami dan Projek Keselamatan Amerika) ; Bekas Senator A.S. (D-CO)

20. Rita E. Hauser, Bekas Ahli, President's Foreign Intelligence Advisory Board (Lembaga Penasihat Perisikan Luar Presiden)

21. William J. vanden Heuvel, Pengerusi, Emeritus of the Franklin & Eleanor Roosevelt Institute; Bekas Timbalan Wakil Tetap A.S. ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu

22. Samuel M. Hoskinson, Naib Presiden Eksekutif , Jefferson Waterman International; Bekas Naib Pengerusi, National Intelligence Council (Majlis Perisikan Negara); National Intelligence Officer for the Middle East (Pegawai Perisikan Negara untuk Timur Tengah) dan Senior National Security Council Staff Officer under three National Security Advisors (Pegawai Staf Kanan Majlis Keselamatan Negara di bawah tiga Penasihat Keselamatan Negara)

23. Joseph Hotung, Pengerusi dan Pengarah Urusan, Ho Hung Hing Estates Ltd., Hong Kong and United Kingdom; Ahli Lembaga Antarabangsa , USMEP

24. Amory Houghton, Bekas Ahli Muda Kongres A.S. (R-NY)

25. Robert E. Hunter, Penasihat Kanan, RAND Corporation; Bekas Duta A.S. ke NATO

26. Robert Hutchings, Diplomat Tamu, Woodrow Wilson School at Princeton University; Bekas Pengerusi Majlis Keselamatan Negara

27. Anwar Ibrahim , Bekas Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia

28. Michael Intriligator, Profesor Ekonomi di UCLA; Bekas Pengarah, UCLA Burkle Center for International Relations (Pusat Burkle UCLA untuk Hubungan Antarabangsa)

29. Robert Jervis, Profesor Hubungan Luar Adlai E. Stevenson di Columbia University; Bekas Presiden, American Political Science Association (Persatuan Sains Politik Amerika)

30. Herbert C. Kelman, Profesor Etika Sosial Richard Clarke Cabot, Emeritus, Harvard University; Bekas Pengarah, Program Analisis dan Resolusi Konflik Antarabangsa, Weatherhead Center for International Affairs (Pusat Weatherhead untuk Hubungan Antarabangsa)

31. Said Khoury, Presiden, Consolidated Contractors International Company S.A.L., Greece; Ahli Lembaga Antarabangsa, USMEP

32. Lawrence Korb, Felo Kanan, Center for American Progress (Pusat Perkembangan Amerika); Penasihat Kanan kepada Pusat Maklumat Pertahanan; Bekas Felo kanan & Pengarah Pengajian Keselamatan Negara di Majlis Hubungan Luar; Bekas Penolong Setiausaha Keselamatan

33. Flynt Leverett, Pengarah, Geopolitics of Energy Initiative and Senior Fellow, New America Foundation (Inisiatif Geopolitik Tenaga dan Felo Kanan, Yayasan Amerika Baru) ; Bekas Pengarah Kanan untuk Hubungan Timur Tengah, Majlis Keselamatan Negara; Bekas Pakar Timur Tengah untuk Setiausaha Negara – Staf Perancangan Dasar; Bekas Penganalisis Kanan, Central Intelligence Agency (Agensi Perisikan Pusat)

34. Daniel Levy, Pengarah, Inisiatif Dasar Timur Tengah, New America Foundation (Yayasan Amerika Baru); Felo Kanan, Century Foundation; Perancang Utama Israeli, Inisiatif Geneva; Ahli Delegasi Israeli, Rundingan Taba

35. Anatol Lieven, Profesor Pengajian Peperangan, Kings College London; Felo Penyelidik Kanan, New America Foundation

36. Fouad Makhzoumi, Pengerusi Parti Dialog Kebangsaan, Lubnan; Ahli Lembaga Antarabangsa, USMEP; Pengerusi, Future Pipe Group; Pengasas Yayasan Makhzoumi

37. Robert Malley, Pengarah Program Timur Tengah dan Afrika Utara, International Crisis Group; Felo Kanan Bukan Residen di USMEP

38. John R. Malott, Bekas Duta A.S. ke Malaysia; Bekas Timbalan Penolong Setiausaha Negara untuk Hubungan Asia

39. Lenore Martin, Profesor Sains Politik, Emmanuel College; Rakan Sekutu, Pusat Weatherhead untuk Hubungan Antarabangsa, Harvard University

40. John McLaughlin, Bekas Timbalan Pengarah Central Intelligence Agency (CIA)

41. John Mearsheimer, Profesor Sains Politik, University of Chicago

42. Everett Mendelsohn, Profesor Emeritus untuk Sains Sejarah, Harvard University

43. Diana Villiers Negroponte, Pengajian Dasar Luar, Brookings Institution

44. William Nitze, Presiden The Committee for the Republic (Masyarakat untuk Republik)

45. Augustus Richard Norton, Profesor Hubungan Antarabangsa dan Anthropologi, Boston University

46. Ayo Obe, Pengerusi Jawatankuasa Pemandu, World Movement for Democracy (Gerakan Dunia untuk Demokrasi); Bekas Naib Presiden, Civil Liberties Organisation (Organisasi Kebebasan Awam), Nigeria

47. Adnan Abu Odeh, Bekas Penasihat Politik kepada Raja Abdullah II dan kepada Raja Hussein Jordan; Bekas Wakil Tetap Jordan ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu

48. William E. Odom, Leftenan Jeneral (Bersama) Tentera Darat A.S. ; Felo Kanan, Hudson Institute; Profesor Sains, Yale University; Bekas Pengarah Agensi Keselamatan , 1985-1988

49. Hutham Olayan, Presiden & CEO, Olayan America Corporation; U.S.A. Ahli Lembaga Antarabangsa USMEP

50. Christopher Patten, Pengerusi Bersama International Crisis Group; Canselor, University of Oxford; Bekas Pesuruhjaya untuk Hubungan Luar; Bekas Panglima Besar Gabenor British Hong Kong

51. Edward L. Peck, Bekas Ketua Misi A.S. ke Iraq; Bekas Duta ke Mauritania

52. Paul R. Pillar, Profesor Pelawat, Program Pengajian Keselamatan, Georgetown University; Bekas Pegawai Keselamatan Negara untuk Asia Tekat dan Asia Tenggara, Central Intelligence Agency

53. Larry Pressler, Bekas Senator A.S. (R-SD) & Ahli Jawatankuasa Hubungan Luar Senat; Ahli, Majlis Hubungan Luar


54. William B. Quandt, Profesor Politics Edward R. Stettinius, University of Virginia

55. Felix Rohatyn, Bekas Duta A.S. ke Perancis

56. Theodore Roosevelt IV, Pengarah Urusan, Lehman Brothers

57. Richard J. Samuels, Profesor Sains Politik Ford International & Pengarah, Center for International (Pusat untuk Pengajian Antarabangsa) di Massachusetts Institute of Technology

58. Pierre Schori, Ketua Pengarah FRIDE; Bekas Wakil Khas Setiausaha Agung PBB; Bekas Duta Sweden ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa; Bekas Timbalan Menteri Luar, Kerajaan Sweden

59. J. J. Sheehan, Jeneral (Bersara), Kor Marin A.S.

60. Eric Shinseki, Jeneral (Bersara), Tentera Darat A.S.; Bekas Ketua Staff, Tentera Darat A.S.

61. Henry Siegman ,Presiden, US/Middle East Project, Inc.

62. Dimitri K. Simes, Presiden, The Nixon Center ; Penerbit, The National Interest

63. Anne-Marie Slaughter, Dekan, Sekolah Hubungan Awam dan Antarabangsa Woodrow Wilson, Princeton University

64. Stephen J. Solarz, Bekas Ahli Kongres A.S. (D-NY)

65. Henry Steiner, Jeremiah Smith, Profesor Muda Undang-Undang, Emeritus, Harvard Law School

66. Richard Vague, Pengerusi dan CEO Adagio Partners

67. Stephen Walt, Profesor Hubungan Antarabangsa Robert and Renee Belfer
Sekolah Kerajaan John F. Kennedy, Harvard University

68. Phil Wilcox,Presiden, Foundation for Middle East Peace (Yayasan Keamanan Timur Tengah); Duta Besar Tugas Khas A.S. ; Bekas Pembantu Khas kepada Setiausaha Rendah untuk Pengurusan untuk Jabatan Negara A.S.; Bekas Pengarah untuk Hubungan Serantau, Biro Hubungan untuk Timur Tengah dan Asia Tenggra, Jabatan Negara A.S.

69. Lawrence B. Wilkerson, Kolonel (Bersara) Tentera Darat A.S. ; Profesor Pamela C. Harriman, Kolej Kerajaan William Mary; Pensyarah Profesor, George Washington University; Bekas Ketua Staf, Jabatan Negara A.S.; Bekas Pengarah, Kolej Perang Kor Marin A.S.

70. Joseph Wilson, Duta dalam Pentadbiran Presiden George H. W. Bush; Penolong Khas kepada Presiden Clinton; Pengarah Kanan untuk Hubungan Afrika, Majlis Keselamatan Negara

71. Timothy Wirth, Presiden, U.N. Foundation (Yayasan PBB); Bekas Senator A.S. (D-CO)

72. Frank Wisner, Bekas Duta A.S. ke Zambia, Mesir, Filipina dan India; Bekas Setiausaha Rendah Pertahanan untuk Dasar; Bekas Setiausaha Rendah untuk Hubungan Keselamatan Antarabangsa; Naib Pengerusi Hubungan Luar , American International Group

73. John S. Wolf, Bekas Ketua Pemantau, Middle East Roadmap, Jabatan Negara; Bekas Duta A.S.

AIDC menterjemah artikel thewashingtonnote.com. Artikel asal klik di sini


Artikel lain berkaitan :

1. Anwar Ibrahim & Annapolis Summit 2007

2. Anwar Ibrahim tandatangani Annapolis Summit, iktiraf negara Israel

0 comments: