AIDC BLOG: Biodata Anwar Ibrahim versi Amerika Syarikat

Thursday, February 5, 2009

Biodata Anwar Ibrahim versi Amerika Syarikat



Biodata Anwar Ibrahim versi Amerika Syarikat


Anwar Ibrahim telah dipilih sebagai Timbalan Presiden UMNO pada 1993 dan dilantik Timbalan Perdana Menteri sementara pada masa yang sama berkhidmat sebagai Menteri Kewangan.

Dia juga mempengerusikan Asean-Vietnam Study Group (Kumpulan Kajian Asean-Vietnam), organisasi menyediakan laporan 'Shared Destiny: Southeast Asia in the 21st Century' yang mencadangkan kemasukan Vietnam ke dalam Asean.

Dia dipilih sebagai Chairman of the Development Committee of the IMF-World Bank (Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan IMF-Bank Dunia) untuk mesyuarat tahunan 1997.


Anwar Ibrahim (Menteri Kewangan Malaysia) dan Michel Camdessus (Pengarah Urusan IMF -The International Monetary Fund) pada tahun 1990-an. Camdessus yang memilih Anwar menjadi Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan IMF-Bank Dunia 1997.

Anwar Ibrahim (Panel Pemikir NED - Yayasan Demokrasi Amerika) bersama Michel Camdessus (bekas Pengerah Urusan IMF), no 2 dari kanan pada 2007, dalam majlis anjuran IMF di Florence, Italy. Anwar menjadi ahli forum dalam Dailog antara agama yang lebih banyak menyokong hujah-hujah Camdessus, bekas Pengerusi Persatuan Kristian

Anwar secara bersama dengan Senator William Cohen mempengerusikan Pacific Dialogue atau Dialog Pasifik (1994-1997). Kumpulan tersebut terlibat dalam mempertimbangkan cabaran yang dihadapi rantau Asia Pasifik pada abad ke-21 dan bagaimana ia dapat mengekalkan keamanan dan kemakmuran.


Anwar Ibrahim (Timbalan Perdana Menteri) dan William Cohen (Setiausaha Pertahanan Amerika) pada tahun 1990-an

Anwar Ibrahim (pensyarah pelawat universiti Amerika) dan William Cohen (The Cohen Group) pada tahun 2005, di Hotel Washington, Amerika.


Persidangan Dialog Pasifik tersebut berjaya dalam mempopularkan “Pacific Charter” atau piagam Pasifik yang memberikan gambaran kepada dunia bahawa tiada berlakunya pertembungan antara tamadun, tetapi lebih kepada "feast of civilizations", yang disifatkan saling bergantungan, demokrasi, penyelesaian kerjasama dan kebangkitan gelombang pembangunan ekonomi yang akan menaikkan semua negara.

Pada 1996, Anwar Ibrahim merupakan penyumbang utama dalam mempromosikan kefahaman antara agama (inter-religious understanding) yang menyebabkan beliau telah diberikan penghormatan oleh Georgetown University, Washington DC sebagai Presidential Medal (Pingat Presiden) dan Doktor Kehormat oleh Ateneo de Manila University, di Filipina.

Universiti Georgetown, sebuah universiti Kristian di Amerika telah memberi anugerah Pingat Presiden kepada Anwar Ibrahim pada tahun 1996 kerana sumbangannya meningkatkan kefahaman antara agama (pluralisme). Pada tahun 2006, Anwar kembali ke universiti ini menjadi pensyarah pelawat di Pusat Persefahaman Muslim dan Kristian, Universiti Georgetown.


The Ateneo de Manila University sebuah universiti Kristian di Filipina beri anugerah Doktor Kehormat kepada Anwar Ibrahim pada tahun 1996 kerana sumbangannya meningkatkan kefahaman antara agama (pluralisme) di Malaysia. Di universiti ini juga merupakan pusat penaja Anwar, Konrad Adeneuar Foundation peringkat Asia Tenggara.


Pada 2 September 1998, Anwar telah dipecat daripada kerajaan dan kemudiannya dilucutkan keahlian partinya dan dipenjarakan pada 20 September di atas tuduhan yang direka-reka. Dia mendapat semula kebebasannya pada 2 September 2004 selepas dibebaskan oleh Mahkamah Persekutuan Malaysia.

Sekarang dia merupakan ahli Executive Scientific Committee of the Fondazione Laboratorio Mediterraneo (FLM) (Jawatankuasa Eksekutif Saintifik Fondazione Laboratorio Mediterraneo) di Naples. Inisiatif terbesar yang dilancarkan adalah Mediterranean, Europe and Islam: Actors in Dialogue (Mediteranean, Eropah dan Islam : Pelakon dalam Dialog)


AIDC menterjemah biodata Anwar Ibrahim yang disediakan oleh The Society of Publisher in Asia, 2008. Artikel asal klik di sini

0 comments: