AIDC BLOG: Komplot Neocon & Israel Musnahkan Umat Islam

Wednesday, January 7, 2009

Komplot Neocon & Israel Musnahkan Umat Islam




Komplot Neocon & Israel Musnahkan Umat Islam


Oleh Steve Clemons

Dalam isu terbaru mengenai Dasar Luar Amerika, Joshua Muravchik – seorang pemikir neokonservatif (di American Enterprise Institute)– telah menerbitkan rencana luar biasa bertajuk, "Operation Comeback" yang menawarkan mea culpa (pengakuan terhadap kesalahan lalu) kerana terlalu banyak dasar luar neocon telah menghuru-harakan Amerika dan menyebabkan imej keberanian melampau Presiden Amerika bahawa dia lah pihak yang memulakan perang dunia ketiga terhadap negara Muslim.

Rencana Muravchik ditulis sebagai memo kepada “rakan neokonservatifnya yang lain.”

Terdapat banyak perkara yang menarik dalam cebisan ini, tetapi ini adalah sebahagian bahan kempen (parti Republikan) yang ditujukan kepada setiap pengundi:

Persediaan untuk Mengebom Iran

Jangan tersilap (memilih), Presiden Bush perlu mengebom kemudahan nuklear Iran sebelum meletak jawatan. Itulah sepatutnya tetapi tidak dapat dibayangkan jika Iran akan menerima sebarang pendorong keamanan untuk meninggalkan keinginannya kerana bom.

Pemerintahnya (Iran) adalah fanatik, berideologikan agama yang tidak akan menukar sesuatu pegangan yang mereka percaya sebagai status kuasa besar dengan semangkuk sup yang teruk. Walaupun di Iraq semakin baik, Iran yang bersenjatakan nuklear akan mensia-siakan sebarang perkembangan ini. Tiada pengganas yang paling berani dan pejuang jihad lebih berani selain daripada Iran yang bersenjatakan nuklear.

Kecaman keras dunia terhadap Bush apabila dia memetik picu senjata yang akan membingitkan telinga kepada setiap rumah. Ini akan menjadi suntikan semangat untuk organisasi seperti MoveOn.org.

Kita perlu membina strategi yang lebih intelek sekarang dan bersedia untuk mempertahankan tindakan apabila serangan berlaku. Secara khusus, kita perlu membantu orang ramai membayangkan apa yang akan terjadi kepada dunia sekiranya Iran yang bersenjatakan nuklear terus dominan.

Selain bahaya serangan Iran terhadap Israel atau bom beg baju di Washington, ia juga bermaksud berakhirnya rejim pengawalan senjata global dan bermulanya dominasi Iran di Timur Tengah.

Mencegah perkara ini sangat perlu. Terdapat keperluan yang amat mendesak dalam perang ideologi (demokrasi) ke atas Iran pada hari ini adalah sesuatu perlu, ia seakan-akan sama dengan Congress for Cultural Freedom of the Cold War (Kongres untuk Kebebasan Budaya Perang Dingin melawan Komunis), satu lingkaran global untuk golongan intelektual dan tokoh umum yang berkongsi penumpuannya terhadap demokrasi.

Pemimpin lingkaran global itu yang boleh menjalankan misi ini mungkin termasuk Tony Blair, Vaclav Havel, dan Anwar Ibrahim.



Tony Blair sedang meletakkan satu kalungan bunga kepada Tentera British di Jerusalem



Tony Blair (kanan) bersama Tzipi Livni, Menteri Luar Israel (kiri)


Saya tidak mahu menghalang kemahuan Iran untuk membangunkan nuklear, dan saya percaya bahawa ramai di kalangan elit pemerintah Iraq mahukan senjata nuklear, walaupun mereka mempunyai sebab-sebab untuk mengelakkan jalan tersebut – tetapi percakapan seperti ini mengenai pengeboman Iran akan melemahkan kredibiliti Amerika dan keupayaan kita untuk mempengaruhi pilihan Iran.

Pujian terhadap Josh Muravchik kerana pendedahan kebenarannya.

Pengundi perlu mempertimbangkan pandangan Josh Muravchik itu apabila mereka bertanya apakah yang akan berlaku dalam jadual pentadbiran Perang Salib Bush.

Sebelum mengakhiri catatan ini, biar saya tawarkan satu imej visual tentang pengeboman yang akan menyebabkan Iran menyerah kalah – sama ada seseorang percaya bahawa tindakan seperti itu akan terjadi atau tidak.

Pengeboman Iran akan mewujudkan satu “Lebuh Raya Besar Pengganas” dengan rangkaian pengganas dan pemberontak yang marah kepada AS yang berkaitan dengan Iran, Iraq dan Syria – yang betul-betul bersempadan dengan Israel.

Walaupun Iran dipersalahkan kerana membangunkan Hezbollah dan sayap militan Hamas, namun aktiviti pengganas seperti itu akan menyebabkan Iran keluar daripada Lebuh Raya Besar Pengganas dan menenggelamkan apa sahaja yang kita belum lihat sebelum ini.


AIDC menterjemah artikel Steve Clemons, The Washington Note, bertajuk "Reminder to Voters: Bush's Neocons Want to Bomb Iran - The Washington". Artikel asal klik di sini

0 comments: