AIDC BLOG: Homoseksual : Malaysia silap hukum Anwar ? - The Jerusalem Post, Israel

Thursday, June 18, 2009

Homoseksual : Malaysia silap hukum Anwar ? - The Jerusalem Post, Israel



Oleh : Amotz Asa-El , THE JERUSALEM POST

Hanya beberapa negara boleh ditawarkan kehidupan rutin seperti negara Israel berkaitan kekeliruan kemodenan dan primitif, kesucian dan kekotoran, bahang dan dingin. Di tempat mana lagi seseorang itu boleh meneruskan kehidupan daripada sebuah padang pasir yang tandus dan cahaya matahari yang panas membahang kepada tempat peranginan ski sejuk slalom, pergunungan Alp, daripada seorang ahli fizik nuklear makmal ke sebuah penjara maut terhormat, atau daripada satu perarakan jemaah haji yang serius turun ke Via Dolorosa untuk satu parti keasyikan yang dipenuhi dengan alkohol, dadah dan seks?

Sementara kita menghadapi Hamas di selatan, Hizbullah di utara dan Iran di timur, orang Yahudi masih mencari masa dan alasan untuk menentang satu sama lain. Oleh itu secara semula jadinya, Israel juga secara tidak langsung menjadi perintis dan penyebab kejatuhan masa depan golongan homoseksual, seperti yang ditunjukkan dalam peristiwa-peristiwa mutakhir ini.

Memandangkan pemimpin-pemimpin Israel agak keberatan untuk membenarkan satu perarakan riang kaum gay dalam kawasannya , dan larangan homoseksual secara rasmi dikuatkuasa sejak dua dekad sebelum Israel mencapai status taraf negara, rakyat cenderung berfikir bahawa pendirian Israel terhadap homoseksual adalah lebih cenderung kepada Timur Tengah berbanding dengan Eropah. Sebenarnya hujah itu tidak berasas.

Pada tahun pertama penubuhan negara Israel, peguam negara, Haim Cohn, memutuskan untuk mengabaikan undang-undang homoseksual walaupun dia diarahkan untuk menguatkuasakannya, dan dia mengabaikan daripada mengenakan tindakan terhadap mereka yang melakukan hubungan homoseksual.

Kepasifannya ini adalah sejajar dengan bidang kerja peguam negera, yang memutuskan sama ada kesalahan tertentu undang-undang sebenarnya harus diikuti dengan dakwaan ataupun tidak, dengan jelas, dia melonggarkan had-hadnya. Negara Israel tidak melarang mereka melakukan hubungan homoseksual, walaupun secara rasmi ianya haram.

Keputusan beraninya itu, disambut dengan sorakan gembira dari rakyat bahagian tengah Israel.

Dahulu semasa saya menjadi pengarang berita, saya bertemu satu foto telegram dari Kaherah yang memaparkan kumpulan homoseksual ditahan beramai-ramai. Kemudian saya mengikuti kes Mahathir Mohamad , pemimpin Malaysia memecat timbalan berbakatnya, Anwar Ibrahim, dan mendakwanya atas pertuduhan liwat serta memenjarakannya atas dasar "jenayah."

Ketika mengikuti cerita-cerita tersebut dari Mesir dan Malaysia, saya sentiasa berbangga dengan kebijaksanaan dan keberanian Haim Cohn, yang lebih ketara melindungi kaum homoseksual kerana dia seorang Yahudi yang tajam daya pemerhatian.

Sebenarnya, ketika ditanya oleh orang-orang Yahudi Amerika dalam sidang media, berkenaan dengan apa yang sepatutnya mereka berperanan terhadap larangan homoseksual di Timur Tengah, saya berkata mereka boleh melobi kumpulan homoseks yang berpengaruh di Amerika untuk menentang rejim-rejim Arab homofobia (ketakutan kepada homoseksual), dan untuk mengkontraskan apa yang terjadi di sana (Timur Tengah) dengan apa yang berlaku di sini (Amerika).

Berkaitan dengan perkara ini; Di Greenwich, New York Village yang sangat liberal, polis telah menyerbu sebuah bar gay pada musim bunga tahun '69. Kini perniagaan bar gay telah beroperasi secara bebas dalam semua bandaraya besar Israel, termasuk Baitulmuqaddis, sama seperti homoseksual di sini (Amerika) yang dibenarkan menyertai tentera dan perkhidmatan asing.

Berkenaan dengan bar gay di Manhattan - Stonewall Inn - pelanggan-pelanggannya telah melawan semula tindakan polis pada hari yang malang '69 itu, dan mencetuskan rusuhan-rusuhan lain yang akhirnya hak-hak pergerakan homoseksual telah diiktiraf. Satu acara khas dijadikan acara tahunan di New York iaitu sambutan "perarakan homoseks". Di tempat inilah merupakan asal idea perarakan homoseks.

Kita, orang - orang Yahudi secara refleks bersimpati dengan golongan gay yang menjadi mangsa prasangka, diskriminasi dan penindasan. Sejak akhir-akhir ini, pelbagai masalah melanda dan golongan homoseksual terpaksa berjuang untuk keselamatan maruah mereka, sudah banyak dugaan yang dilalui oleh mereka, terpaksa bergelut untuk mempertahankan hak mereka.

Ini juga merupakan penyebab di mana golongan homoseksual mula berkurangan dan lelaki normal kian bertambah.

Serangan terhadap homoseksual yang paling teruk adalah mensasarkan kawasan awam - alam luas yang terletak di antara undang-undang, kerajaan dan norma-norma.

Bermulanya tuntutan-tuntutan sah untuk menempatkan homoseksual dalam jawatan awam berprofil tinggi kemudian bergerak kepada tuntutan-tuntutan untuk kebebasan perkahwinan pasangan homoseksual.

Jika lelaki dan wanita dibenarkan membayar satu negara - rabbi(ketua agama orang yahudi), secara logiknya, kenapa tidak tawaran sama diberikan kepada sepasang lelaki, dan jika seorang lelaki yang berkahwin dan wanita menerima tawaran ini atau bantuan gadai janji, mengapa tidak kepada sepasang wanita, dan jika satu pasangan lelaki wanita berhak mendapatkan elaun-elaun kanak-kanak, kenapa tidak kanak-kanak bagi sepasang homoseks?

Ini sudah tentu soalan-soalan rumit yang sukar untuk dijawab oleh masyarakat yang toleran menyelesaikannya dengan mudah. Walau bagaimanapun, kumpulan homoseksual akan melakukan dengan baik, menunaikan apa yang terbaik dari segi moral, tidak semestinya dari segi sosial, apatah lagi dari segi politik.

Dari segi sosial, heteroseksual (hubungan berlainan jenis) berpaksi kepada sel keluarga akan sentiasa kekal : asas keluarga manusia. Untuk memahami apa yang terjadi seterusnya perlu dirujuk kepada sejarah Eropah.

Di Eropah, sejarah sel keluarga untuk beberapa generasi dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti kepentingan diri sendiri, anti kepaderian, budaya kerja dan dasar pengluasan kuasa kumpulan homoseks, seperti menyindir satu cerita dalam majalah Time baru-baru ini.

Dalam pada itu, tiada seorang pun dari kumpulan homoseksual yang mengisytiharkan perang terhadap keluarga tradisional, kadar kelahiran adalah negatif. Orang-orang Eropah kini menyedari terdapat satu pertembungan antara kemerosotan demografi mereka dan kemasukan pendatang - pendatang Islam yang mereka tidak ingini, dan orang -orang Eropah kini mula hidup tanpa memikirkan sejarah sel kekeluargaan mereka.

Aktivis pergerakan Gay akan berkata atas premis ini mereka menyokong pemadaman sejarah sel keluarga. Tetapi fakta itu, ramai yang berfikir akan mengancam mereka. Kepada mereka, serangan homoseks terhadap asas awam adalah satu masalah, kerana mereka menghormati masyarakat gay, manakala golongan homoseksual di Mesir membuatkan mereka tidak selesa, serta tidak mahu anak mereka membesar sebagai pasangan gay.

Secara politik, homoseksual universal merupakan satu gerakan perjuangan yang berkembang dengan pantas, menarik perhatian banyak pihak dan pihak pro keluarga akan menerima tindak balas yang hebat yang hanya menunggu masa, seperti sebahagian zaman post - liberal, selepas zaman gelap Eropah.

Baru-baru ini, di Israel, satu perarakan homoseks yang menggemparkan dengan penuh teka-teki. Kegigihan mereka berjuang mengenai hak-hak mereka di Israel yang sepatutnya mereka tinggal dengan aman . Itu adalah emosi yang mereka ketengahkan di Baitulmuqaddis mengenai provokasi sebahagian besar masyarakat lampau Baitulmuqaddis yang berfikiran orthodok.

Mereka bukan berarak hanya tiga jam, tetapi seumur hidup, rakyat bahagian tengah Israel telah meminjamkan mereka sebelah telinga, tetapi amatlah menyedihkan apabila mereka datang untuk menggangu bandar, masyarakat kehilangan sumber yang serius, toleran dan duniawi - rakyat merasakan bandar raya ini adalah tempat pencarian 'Sisyphean' untuk keseimbangan antara kepentingan hak minoriti dan majoriti.

Pada ketika ini disedari bahawa tindakan Haim Cohn dahulu merupakan model yang terbaik untuk Israel.


AIDC menterjemah artikel The Jerusalem Post, akhbar harian online Israel. Artikel asal klik di sini




0 comments: