AIDC BLOG: Organisasi Homoseksual Filipina (PROGAY) sokong Anwar Ibrahim

Thursday, June 18, 2009

Organisasi Homoseksual Filipina (PROGAY) sokong Anwar Ibrahim



Kami Di sini, Kami adalah Homoseksual, Kita perlu tinggalkan Mahathir!

Organisasi Progresif Homoseksual di Filipina (PROGAY-Philippines) mengutuk Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad, menyemarakkan semangat anti gay dalam pertuduhannya terhadap Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia, Anwar Ibrahim.


Sekali lagi, ramai lelaki homoseksual cintakan keamanan, dwiseksual, lesbian dan menukar jantina di Asia dan di tempat lain menjadi difitnah oleh fundamentalis yang sangat ekstrem .

Minoriti seksual di Malaysia telah dihancurkan oleh orang yang berniat jahat, nasionalis yang salah faham dan masyarakat yang fanantik dengan agama, malah lebih berbahaya fundamentalisme kerana imperealis ekonomi kini merosakkan patrimonies Asia Timur.

Orang lelaki homoseksual Filipina sangat bimbang dengan masyarakat Malaysia kerana kita berkongsi satu warisan Melayu yang antikolonial dan anti imperialis, negara yang ditindas oleh boneka rejim-rejim disokong oleh AS, penjajah British, Jepun dan lain angkatan tentera.

Kita berkongsi kesusahan dengan kerajaan-kerajaan bertentangan yang menyerang rakyat jelata, pekerja-pekerja dan para petani apabila rejim-rejim ini mengenakan dasar-dasar liberalisasi perdagangan kejam Tabung Kewangan Antarabangsa dan “General Agreements “pada Tarif dan Perdagangan - Pertubuhan Perdagangan Dunia (GATT-WTO).

Dalam kerjasama serantau , Dr Mahathir bersifat perkauman dengan rakan seperti Ferdinand Marcos, Filipina, Lee Kwan Yew, Singapura, Suharto, Indonesia, Chiang Kai Chiek, Taiwan dan rejim-rejim tentera Korea Selatan.

Janji-janji pembangunan dan menambahkan pendapatan, pencabulan hak asasi kemanusiaan yang komited pada pekerja-pekerja miskin, petani-petani, wanita dan pelajar-pelajar mendesak lebih pengagihan semula sumber yang demokratik.

Kita masih ingat dengan keberangan pembunuhan beramai-ramai pekerja-pekerja di Kwangju, pembunuhan beramai-ramai petani-petani di Manila dan Bacolod, rampasan kuasa berdarah di Jakarta, penghijrahan penghuni-penghuni hutan di Sarawak dan banyak kekejaman lain yang tidak dikenalpasti sehingga hari ini.

Kita bimbang dengan trend bersifat perkauman dan anti homoseks itu akan menyemarakkan kebencian di rantau lain seperti “One Nation Party “di Australia.

Ini yang dipanggil keajaiban ekonomi hanya menguntungkan oligarki dan penyokong asing dalam setiap negara, manakala gaji-gaji dan kerja-kerja meneruskan penurunan, para petani telah menjadi muflis daripada longgokan import-import pertanian murah dan berjuta-juta yang berhijrah telah dipaksa untuk menghambakan diri kepada luar negara hanya untuk menampung kerajaan mereka yang korupsi.

Doktrin ini disokong oleh IMF dan pengurangan peraturan kewangan yang diktator Asia akhirnya menyebabkan kemusnahan ekonomi.

Dengan impiannya untuk menukar rakyat Malaysia kepada robot-robot kebendaan, kini Malaysia menjadi satu mimpi buruk apabila berhadapan dengan bantahan awam besar-besaran , Mahathir dengan keras mahu memesongkan rakyat dengan menyemarakkan ketidakpuasan hati terhadap En Anwar yang dikatakan biseksual .

Percubaan menjana semangat anti homoseksual adalah sia-sia, dan kebencian digunakan untuk terus menjauhkan Mahathir dari politik.

Progay juga mengecam Mahathir yang hipokrit terhadap hegemoni Jepun di Asia lebih dari hegemoni AS seperti zaman Greater Eastern Co-Prosperity Zone di mana Jepun yang diagung-agungkan lebih kepada boneka rejim-rejim Asia dalam pembunuhan dan mengeksploitasi rakyat Asia.

Perdana Menteri tersalah percaturan dengan memberi martabat kepada rakyat militan dalam menjalankan pergerakan untuk pembebasan gay di Malaysia.

Kita menuntut agar Dr Mahathir dan kroni-kroninya yang menolak anti homoseks memaafkan semua minoriti seksual dan mangsa-mangsa hak-hak ekonomi dan politik di Malaysia, pembebasan semua banduan politik, memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri, mengarahkan tentera dan polis ke berek dan membuka negara polis, dan secara serentak meletakkan jawatan.

Orang homoseksual di Filipina dan warganegara lain dengan penuh rasa hormat menyeru semua kuasa-kuasa demokratik di Malaysia yang telah menolak dan mengecam ketidakadilan “witchhunting” dan “gaybaiting” adalah taktik-taktik oleh pihak berkuasa bukan sahaja kepada En Anwar tetapi juga kepada semua homoseksual, lesbian, dwiseksual dan menukar jantina rakyat.

Kita meminta supaya anda berjaga-jaga sepenuhnya sehingga masyarakat demokratik di Malaysia sedar.

Kita meminta rakyat Malaysia di mana sahaja memperhebatkan sokongan mereka untuk homoseks, lesbian, biseks dan menukar jantina rakyat serta mendalamkan pemahaman mereka bagi globalisasi imperialis yang sebenarnya perlu dipersalahkan untuk masalah-masalah itu dihadapi oleh ekonomi serantau.

Kita meminta demokratik dan anti imperialis di seluruh dunia untuk menyertai rakyat Malaysia, di “Asia Pasifik Peoples Assembly” pada bulan November tahun ini bagi menentang tumbuhnya fasisme rejim Mahathir serta mendedahkan kepada pegawai mesyuarat Menteri Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC).

Berhadapan dengan Mahathir yang menggunakan kekerasan, homofobia dan maklumat salah, kita meminta rakyat untuk memulau produk dan perkhidmatan-perkhidmatan syarikat-syarikat Malaysia.

Kami homoseks berasa bangga, dan sama-sama dengan rakyat jelata Australasia, Afrika, Amerika dan Eropah, kita akan terus berjuang untuk perubahan sosial, menggalakkan hak-hak manusia dalam tindakan untuk homoseksual, lesbian, biseks dan menukar jantina.

KENYATAAN MEDIA
27 September 1998

AIDC menterjemah kenyataan media The Progressive Organization of Gays in the Philippines (PROGAY-Philippines). Kenyataan asal klik di sini


0 comments: