AIDC BLOG: Washington berharap Anwar Ibrahim Pelindung Menentang Islam Penindas

Thursday, June 18, 2009

Washington berharap Anwar Ibrahim Pelindung Menentang Islam Penindas



Oleh : Lennart Lehman

Ketegangan etnik, masalah ekonomi - pemerhati percaya Malaysia kini berada pada satu persimpangan genting. Pembebasan awal bekas Timbalan Perdana Menteri, yang dipenjarakan kerana rasuah, mewujudkan spekulasi hangat.

Pembebasan bekas Menteri Kewangan Malaysia dan Timbalan Perdana Menteri iaitu Anwar Ibrahim dari penjara telah menarik minat pemerhati-pemerhati luar negara untuk melihat suasana di Malaysia.

Selepas UMNO, yang telah memerintah negara itu untuk lima puluh tahun lepas, menafikan kedudukan Anwar Ibrahim di dalam parti itu, kini bercadang untuk menubuhkan sebuah parti baru.

Menurut jurucakap dan wakil sahnya, Sivarasa Rasiah, yang merupakan "Zentrum Moderner Orient" ("Pusat untuk Kajian-kajian Timur Moden") ketika dijemput berucap di Berlin, "Parti Keadilan" (PKR) yang baru akan mempertahankan demokrasi dan kemajmukan, ia akan menyatukan "Parti Keadilan Nasional" (PKN) yang ditubuhkan oleh Anwar Ibrahim pada 1998.

"Ini merupakan sesuatu baru, kerana politik di Malaysia kini lebih menjurus kepada karakter masyarakat," kata saintis politik Malaysia, Farish A Noor.

Sehingga sekarang parti-parti di sini mewakili kaum tertentu atau kumpulan-kumpulan keagamaan dalam negara periuk lebur ini (negara ini mebgalami kekacauan dan menuju kehancuran). Dan di sini kerap berlaku pertempuran kejam antara penduduk Muslim-Malaysia dan minoriti Cina.

Penolakan Terhadap Radikal Islam

"Pihak Pemerintah dengan sengaja menimbulkan ketegangan antara kumpulan-kumpulan dalam negara ini untuk membenarkan langkah-langkah politiknya yang represif(menindas). Sebuah negara moden yang mempertahankan kuasanya menggunakan taktik-taktik pramoden. Krisis Asia 1998 secara tiba-tiba mendedahkan usaha-usaha dalaman berkenaan sistem ini. Sehingga pada waktu itu diktator Asia yang represif itu telah berupaya menyembunyikan taktik-taktik dalaman di belakang kejayaan ekonomi dan slogan 'Cara Asia' diikuti oleh yang dipanggil “Negeri Harimau”.

Anwar Ibrahim kini bercadang untuk mengubah semua ini. Bagaimanapun, Parti Keadilan Nasional, yang diteruskan dan berkembang di bawah isteri Anwar Ibrahim, Wan Azizah, semasa pemenjaraannya, mempunyai satu waktu yang sukar untuk menangani isu-isu itu.

Sebagai sebuah parti pembangkang, parti itu mengalami masalah untuk menyatu-padukan ahli kepelbagaian kepentingan dan bertentangan antara satu sama lain.

"Ia amat genting kerana bagi memastikan kejayaan parti ini, ia bergantung sama ada Anwar Ibrahim berjaya mengambil satu pendirian tegas, untuk menolak Islam radikal dan pada masa yang sama menawarkan majoriti Islam satu wawasan alternatif yang menarik," ulas Farish Noor.

Ini memerlukan Anwar Ibrahim untuk menguasai satu tindakan yang mengimbangi kehendak semua pihak. Dia dianggap di seluruh dunia sebagai seorang ahli politik Islam yang progresif (berdaya maju), dan kedua-dua pihak di Kuala Lumpur dan Washington berharap agar Anwar Ibrahim dapat melaksanakan usaha membendung Islam radikal.


Anwar : Daripada aktivis Islam Kepada aktivis Falsafah

Anwar Ibrahim memulakan kerjayanya sebagai seorang aktivis Islam dengan hubungan yang baik apa yang berlaku di arena antarabangsa. Semasa krisis 1998, Anwar menyokong cadangan-cadangan penggabungan yang diutarakan oleh Bank Dunia, yang ditentang hebat oleh Perdana Menteri pada masa itu, Mahatir Mohamad.

Adakah ini membantu dia untuk mendapatkan sokongan minoriti Cina dan India di Malaysia dan menjadi satu saingan kuat untuk parti pembangkang Islam yang utama (PAS)?

"Anwar Ibrahim adalah satu-satunya ahli politik di Malaysia, yang dipercayai dapat mewakili satu pendirian anti perkauman, kerana dia datang daripada tempat Muslim Melayu begitu dominan," kata Farish Noor.

Jurucakap Anwar Ibrahim, Sivarasa Rasiah, menggambarkan ahli politik itu sebagai satu lelaki yang memberi harapan, reflektif, yang memiliki falsafah dan diingini oleh semua kerana Anwar telah meninggalkan politik Islam pada tahun 70-an.

"The Islamization advancing today in Malaysia is a global phenomenon. Democratization is the key to ending the vicious circle of Islamization and repression. We need to encourage open democratic discourse. To date there has been no public space in Malaysia where this could take place."

"Pengislaman yang semakin maju di Malaysia hari ini adalah satu fenomena global. Pendemokrasian adalah kunci untuk menghentikan lingkaran ganas Islam dan penindasan. Kita perlu menggalakkan wacana demokratik terbuka. Sehingga kini tidak ada kawasan awam di Malaysia boleh berlaku."


Kepercayaan Negara Telah Musnah

Perkembangan di Malaysia memainkan peranan penting dalam masa depan Asia, kerana negara ini masih kelihatan sebagai model kepada rantau ini. Walaupun negara berada dalam beberapa kejayaan terutama aspek ekonomi, jentera pentadbiran negara masih dianggap menindas.

"Nampaknya penangkapan Anwar Ibrahim pada 1998, telah membangunkan pembangkang yang kuat untuk Mahathir, dia menyebabkan kepercayaan rakyat kepada pentadbiran negara, politik dan polis musnah ," menurut Farish Noor.

"Pada masa yang sama, selepas lima puluh tahun, satu parti yang memerintah di bawah UMNO, rakyat tidak boleh bayangkan perubahan politik adalah sesuatu yang normal, dan dunia tidak akan kiamat. Ia adalah satu cabaran sebenar untuk PKR untuk mendekati orang-orang ini."

Pengganti Mahathir sebagai Perdana Menteri, Abdullah Badawi, mengambil langkah-langkah berhati-hati, merapatkan jurang pembangunan antara bandar raya dan desa, dan berjuang menentang rasuah, sogokan yang telah terjadi sepanjang pentadbiran Mahathir.

Pembebasan Anwar Ibrahim memberikan kredibiliti moral kepadanya di mata rakyat. Tetapi semangat pembebasan itu mungkin tidak lama, mungkin menentangnya kembali.

AIDC menterjemah artikel Democracy as Safeguard Against Repressive Islam oleh Lennart Lehmann. Translation from German: Jennifer Taylor-Gaida. Artikel asal klik di sini

0 comments: