AIDC BLOG: Kenapa Anwar sokong Salman Rusdie?

Saturday, September 20, 2008

Kenapa Anwar sokong Salman Rusdie?


1. Menurut buku yg ditulis oleh Allahyarham Ikhwan Nasir, beliau kata Anwar pernah menentang keputusan Ayatollah Khomenei yang menjatuhkan hukuman bunuh terhadap penulis buku Satanic Versus iaitu Salman Rusdie.

Sikap Anwar tidaklah patut kerana dia seorang Islam. Kata Anwar di dalam majalah ASIAWEEK dalam temubual dengan wartawan Roger Mitton dan tersiar pada 11 November 1993, Anwar berkata:

"Saya telah membaca The Satanic Verses. Bagi saya, beliau adalah seorang karyawan yang amat mendalam pengetahuannya. Saya tidak bersetuju dengan Khomenei mengenai The Satanic Verses. Tetapi ia perlu diberikan penelitian berikut. Pertama, penulisan buku ini merupakan hasil sastera. Kedua, bagi saya apa2 hukuman ke atas seorang pesalah perlulah diputuskan oleh sebuah mahkamah undang2..keputusan seumpama ini amat sukar kerana sekiranya TIDAK ADA KEBEBASAN BERFIKIR, orang ramai akan merasa terugut bilamana mereka menyentuh hal-hal yang dianggap sensitif".

Apa bezanya kes Salman Rusdie dengan ahli parlimen Denmark yang menerbitkan video FITNA, tapi kenapa anwar sokong Salman Rusdie tu?


2. Dr Haron Din pernah berkata di dalam majalah MASSA terbitan utusan Melayu (M) Bhd yang mengatakan DNA dan Forensik boleh digunakan untuk kes-kes JENAYAH SYARIAH. Ini amat membantu bagi merungkai masalah pertembungan antara mufti Perlis dan mufti Perak yang berkeras meminta 4 saksi tuduhan Saiful Bahari terhadap tuduhan liwat oleh Anwar.

Haron Din kata BOLEH digunakan kaedah forensik. Jadi, mengapa pula pak-pak mufti bertelagah dalam hal ini. Saya tidak ingat bulan bila diterbitkan, tapi cuba cari MASSA terbitan 1997 atau 1998, tapi yg pasti sebelum kes anwar terbongkar pd 98. gambar Haron Din tertera dimuka depan majalah.

3.Berkaitan akuan berkanun Dato Murad (Bekas Penolong Bank Negara) pada 98 yg mgatakan Anwar ada meyumbang sebanyak USD100juta kpd bekas agen CIA yang waktu itu bertugas sebagai presiden Yayasan Kepimpinan (saya tak ingat nama penuh).

Sumbangan Anwar kpd yayasan tersebut menunjukkan dia ada hubungkait dgn CIA, tapi Anwar nafikan ia myumbang wang kpd yayasan tsebut. Wlaubgmnapun, beberapa hari kemudian presiden yayasan MENGAKU menerima wang sumbangan Anwar, cuma dia TIDAK BERSETUJU dengan jumlah yg dinyatakan dlm akuan bkanun Dato Murad. Katanya, "jumlah yang saya terima adalah kurang dari yang disebut".

Maknanya, presiden mgesahkan dia ADA TERIMA WANG. tak kisahlah jumlah tepat atau tidak, tapi yg penting MEMANG SAH anwar bg duit. Perkara ini dinyatakan dalam ruangan kecil dalam akhbar (tak ingat utusan atau berita harian). tapi jelas dalam tempoh 3 minggu selepas akuan berkanun Dato Murad keluar dalam berita.

Sekian...mudah2an ini dapat membantu.
"Yang HAK itu pasti akan mengatasi yang BATIL".

Kucing Hitam

0 comments: