AIDC BLOG: Permainan Anwar dan Amerika ke atas ekonomi Malaysia ?

Saturday, September 20, 2008

Permainan Anwar dan Amerika ke atas ekonomi Malaysia ?



Permainan Anwar dan Amerika ke atas ekonomi Malaysia ?

Assalamualikum,

Seperti yang saudara maklum ekonomi Amerika sekarang menuju kemelesetan. Tanda - tanda menunjukkan keadaan semakin akan jadi teruk. Mungkin ke tahap apa yang berlaku di negara Malaysia pada tahun 1998.

1. Kerajaan Amerika telah " bail out " syarikat insuran terbesar didunia iaitu AIG. Anak syarikat AIG di Malaysia ialah AIA. Dana ini berjumlah 85 billion US Dollar dan ini adalah wang rakyat. ( Dana disalurkan melalui Federal Reserve ). Dulu Amerika dan Anwar menentang tindakan kerajaan Malaysia daripada menyuntik dana kedalam syarikat - syarikat besar dan institusi perbankan yang menhadapi masalah gawat dulu.

2. Hari ini ( The Star ), Securities Exchange Commision (SEC) telah melarang institusi kewangan di Amerika dari melakukan urusniaga " short selling ". Dulu kerajaan Malaysia telah melarang urusan " short selling " di pasaran saham dan mereka menentang keputusan yang dibuat.

Genap 10 tahun terbuktillah kebenaran yang dilakukan Tun Mahathir dan kerajaan Malaysia.

Praise be to Allah

akamal1113

-------------------------------------------------------


AIDC menjawab :

Walaikumusalam..

Terima kasih akamal1113 kerana sudi berkongsi maklumat mengenai proses urusniaga Amerika dan kesannya ke atas Malaysia.

Satu pendedahan yang menarik dan mungkin boleh dikembangkan lagi hujah-hujahnya supaya lebih ramai yang memahami.

Soal hubungan Anwar dengan Amerika dan berkaitan dengan ekonomi memang meragukan. Banyak perkara yang dilakukan Anwar lebih kepada menguntungkan diri sendiri dan bukannya menguntungkan rakyat Malaysia.

Dua jawatan yang berkaitan ekonomi yang telah disandang oleh Anwar adalah Konsultan di Bank Dunia dan AJK di International Crisis Group (ICG).

Persoalan pelantikan Anwar di Bank Dunia

Misalnya soal Anwar memuji pelantikan Paul Wolfowitz sebagai Presiden Bank Dunia dalam Bloomberg News, 24 Mac 2005 dalam artikel bertajuk 'Passionate' Wolfowitz Backed by Anwar for World Bank".

Kata Anwar, "Beliau (Wolfowitz) seorang yang sepenuh hati percaya dengan kebebasan dan memahami isu kemiskinan, kemusnahan alam sekitar, keadaan taraf hidup dan isu kesihatan (dan semua itu) menjadi agenda utama Bank Dunia.” Bacaan lanjut klik di sini

Persoalan orang disokong oleh Anwar itu adalah Yahudi Neo-Konservatif 'arkitek perang' ke atas Iraq.

Sebagai balasan kepada pujian dan kempen Anwar sebelum ini, Wolfowitz telah melantik bekas TPM itu sebagai "Perunding Bank Dunia untuk isu-isu antirasuah dan kebertanggungjawaban", pada Jan 2006. Bacaan lanjut klik artikel 1 dan artikel 2.

Penyelewengan, bail out, kronisme dan nepotisme

Persoalan atas dasar apa Wolfowit lantik Anwar menjadi "Perunding Bank Dunia", bukankah di atas dasar kronisme dan nepotisme ?

Wolfowitz sendiri semasa memperkenalkan Anwar kepada staff Bank Dunia pada 19 Jun 2006 mengakui Anwar adalah kawan rapatnya dan pernah bekerja di Bank Dunia pada tahun 1998.

Katanya, "Today I am especially pleased and honored to welcome as our speaker a colleague, a close associate to the World Bank and the development community, and a personal friend, Dr. Anwar Ibrahim...He’s also well-known to us at the World Bank and the IMF because of the instrumental role that he played as Chairman of the Development Community in 1998. He’s been described as one of the forefathers of the Asian renaissance for his passionate commitment to interfaith dialogue and his respect for human dignity.

Anwar juga turut mengakui Wolfowitz adalah kawan baiknya, walaupun beliau mengakui persahabatannya dengan Wolfowitz menimbulkan kecurigai banyak pihak tetapi tidak menjadi masalah kepadanya.

Kata Anwar, "It is very rare that I can get such accolades from a good friend and president of the World Bank, a controversial friend; difficult at times, but a very valued friend through my difficult days"

Baca ucapan bersama antara Paul Wolfowitz dan Anwar di Bank Dunia pada 19 Jun 2006, klik di sini.

Persoalannya apa agenda Wolfowitz melantik Anwar sebagai "Perunding Bank Dunia untuk antirasuah dan kebertanggungjawaban", sedangkan sebelum ini bekas TPM Malaysia itu pernah dipenjarakan kerana rasuah salah guna kuasa ?

Apa kurangnya dengan majikan Anwar, Paul Wolfowotiz juga telah didapati bersalah menyalahgunakan kedudukannya untuk 'bail out' teman wanitanya, Shaha Ali Riza semasa menjadi Presiden Bank Dunia.

Panel khas lembaga pengarah Bank Dunia telah membuat kesimpulan bahawa Wolfowitz melanggar peraturan dan melakukan perbuatan konflik kepentingan,dengan menyalahgunakan kuasa menaikkan gaji Shaha Riza sebanyak 36 peratus iaitu daripada AS$132,660 kepada AS$180,000 setahun dengan jaminan kenaikan sebanyak lapan peratus.

Apakah ini bukan kroni dan nepotisme ? Bukankah kes penyalahgunaan kuasa itu menyebabkan Paul Wolfowitz terpecat daripada jawatan Presiden Bank Dunia?

Kenapa pula Anwar yang dilantik Wolfowitz sebagai Perunding Anti-Rasuah di Bank Dunia tidak menegur penyelewengan majikannya itu ?

Bukankah Anwar juga turut bersetuju dengan penyalahgunakan kuasa itu dengan menghantar surat perpindahan Shaha Riza ke Foundation For The Future (FFF) yang dipengerusikannya.

Sifat Anwar suka berbohong, berbohong kepada rakyat Malaysia mengatakan FFF tiada kaitan dengan Amerika. Berbohong lagi mengatakan beliau tidak terlibat dengan perpindahan Shaha Riza. Tetapi apabila Jawatankuasa etika menerbitkan dokumen hasil siasatan, sepucuk surat yang ditandatangani Anwar telah dijadikan bukti penglibatan Anwar dalam konspirasi menyelamatkan majikannya (Wolfotiz) itu.

Surat yang ditandatangani Anwar sebagai penggerusi FFF, menggunakan logo NGO itu dengan alamat di Washington DC. Klik di sini untuk melihat surat Anwar itu.

Apabila pembohongan Anwar ini terbongkar, beliau telah meletak jawatan sebagai Pengerusi dan Presiden NGO itu.

Bacaan lanjut klik di sini

Apa peranan Anwar di ICG ?

Satu lagi jawatan penting yang masih dipegang hingga sekarang adalah sebagai ahli jawatankuasa International Crisis Group (ICG).

Bukankah ICG dibiayai oleh George Soros yang turut menjadi Ahli Lembaga Pengarah ICG ?

Bukankah penglibatan Anwar dengan ICG, bermakna beliau telah bersekongkol dengan Yahudi Amerika, George Soros yang pernah dituduh penyangak matawang yang telah melemahkan ekonomi Malaysia pada tahun 1997?. Bacaan lanjut klik di sini

Masih menjadi misteri apakah peranan Anwar dalam ICG, dan kerana misteri ini belum terbongkar, maka Anwar masih mengekalkan peranannya dalam NGO itu hingga sekarang.

Saya tidak berhajat untuk mengupas lanjut peranan Anwar dalam ICG untuk kali ini, Insya Allah jika tiada halangan akan ditulis tajuk khusus mengenai topik ini.

Amat menarik topik ini, banyak rahsia yang belum dibongkar.

Kepada 'akamal1113' terima kasih kerana memulakan dan kepada sesiapa yang berminat dengan topik ini elok dimulakan pencarian kerana saya telah berikan beberapa link yang berkaitan.


AIDC
20 September
6.22 pagi
aidceditor@yahoo.com
http://aidc-editor.blogspot.com/


artikel berkaitan

1. Anwar telah khianat Islam ?

1 comments:

[ the 3RD PARTY ] said...

I read this OPEN LETTER (which sure with his own agenda) in Anwar Ibrahim' official blog .
Tell me what do you think ?


28
Sep
08
Who Is Baradan Kuppusamy?
By Anwar Ibrahim

Dear Abang Din,

Ramadhan Karim and I hope you are well and doing fine.

I’m an ardent reader of your blog and I leave a comment most of the times specially if the topic is “explosive” and heat generating. (I use the tagname Abdul/Abdullah in your blog). That said, you may know one Baradan Kappusamy who writes for whoever pays him or whichever paper that demands his article which is mainly an anti-Anwar articles. My Indian friends call him a “paid whore.”

His behaviour and hatred against Anwar is very strong and he strongly supports Najib and we have reports that he has been recruited by him to run down Anwar. You can see it his the Star commentary yesterday and today’s The Malaysian-Insider (both BN leaflets) which are simply hateful concoctions full of bigotry, biased reporting and hatred.

I have looked for his contacts and even my Indian friends failed to get them, I wanted to contact him concerning his shameful diatribe and hysterical hatred against DSAI but I can’t get his contacts. I have been told that he is a shadowy figure who is a hired assassin. Therefore, I appeal to you Abang Din to try your best to supply me with his contacts (email, or phone, or both) if you have them or can get them through other friends in the media. He sometimes writes in Malaysiakini, so may be you can get his contacts from your Malaysiakini friends and pass it to me through this email address. (I have also contacted Susan Loone just now and I hope she will answer me).

Yesterday, I have contacted blogger MagickRiver (Antares)**, an Indian Anwar supporter and he told me that he couldn’t get the contacts of what he called a “shameful paid whore.” So, try your best if you can get me his address. Otherwise, you can contact him ask him the cause of his hatred against Anwar. He should be bombarded with outrageous comments in relation to his outrageous conduct so that he knows there is a limit. I’m really mad at this shameful character.

Thanking you in advance
Happy Hari Raya.

Note from Din Merican: “Let us ban Baradan Kuppusamy from our PCs, if there is truth in this private e-mail to me. Salams.”
-----------------------------------

So, how do you feel when Anwar (or his mate) also :
1. Ban ! ban source of net info;
2. Search and call and seduce other to search for his foes;
These are going back to the zero point even worst !!!